Перейти на мобільну версію сайту


27.09.2019

СТО ТИСЯЧ ЧЕРЕЗ СТРИБОК

напругаМинулого тижня до редакції зателефонувала молода пані у відчаї і розповіла про те, що в неї погоріла вся побутова техніка від перепаду напруги в електромережі. І дійсно, це дуже болісно й образливо, адже люди чесно трудилися і важко заробляли на дороговартісну техніку. Уявіть собі, що з ладу вийшов холодильник, повний заморожених ягід та овочів на зиму, не працює комп’ютер, телевізор, пральна машина, котел опалювання та різна дрібна техніка – мікрохвильовка, міксер тощо. Де нині з нашими зарплатами взяти понад сто тисяч незапланованих витрат?

Що робити у разі, якщо сталася така надзвичайна пригода? Ось що радять юристи: «Якщо внаслідок перенапруги в мережі згоріла побутова техніка, у першу чергу потрібно зателефонувати диспетчеру електромереж та зафіксувати звернення з приводу того, що сталось. Те ж саме варто зробити, зателефонувавши диспетчеру компанії підприємства, яке надає комунальні послуги. Робити це потрібно одночасно, щоб згодом можна було визначити винуватця. Телефонуючи і передаючи сигнал, зафіксуйте час та прізвище людини, яка прийняла ваше усне звернення, номер вашої заявки.

Винним у пригоді є:
1) якщо порушення на внутрішньобудинковій ділянці електромережі – компанія-управитель, надавач комунальних послуг;
2) якщо порушення відбулися поза межами внутрішньобудинкової мережі – постачальник електроенергії.

Але це ще потрібно довести. Для цього варто завчасно подбати про збір доказової бази.

1. Не чекаючи приходу комунальників та електриків, зробіть фото, відео, які можуть підтвердити пошкодження мережі, техніки.

2. Оскільки з’ясувати причину і місце порушення самостійно споживач не може, варто направити звернення в обидві установи з підписами двох сусідів, оформивши їх у 2-ох примірниках і надавши їх під відмітку про отримання. На вашому примірнику мають поставити номер вхідного документа, дату та підпис. Якщо відмітку відмовляються ставити, направте звернення з проханням з’ясувати причини перепаду напруги рекомендованим листом (з повідомленням про вручення).

3. Чек та отримане повідомлення зберігайте.

4. Під час обстеження приміщення працівниками комунальних установ має бути складено акт про порушення, при заповненні якого варто наполягати на зазначенні як причини того, що техніка згоріла внаслідок перенапруги. Якщо представник підприємства відмовляється в акті зазначати це, можна написати: «Від підпису відмовився», але акт мають підписати не менше двох осіб (сусідів) із зазначенням: адреси, ПІБ, підпису, паспортних даних.

5. Один примірник акту потрібно залишити заявникові та зберігати.

6. Напишіть звернення до інспекції з енергонагляду у нашому регіоні щодо комісійного обстеження. Складений комісією акт може допомогти встановити причинно-наслідковий зв’язок між перепадом напруги та виходом з ладу електротехніки.

7. Зверніться до підприємства з ремонту техніки, попросіть акт обстеження із зазначенням причини пошкодження, можливість та вартість ремонту, зберігайте чек, квитанцію про послуги сервісного центру з ремонту техніки.

8. Якщо у вас від того, що сталось, підвищився тиск, зверніться до лікаря та зафіксуйте цей факт, а чеки та квитанції з аптеки також зберігайте.

9. Належним чином зберігайте договір на постачання електроенергії, договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

10. Обов’язкова наявність квитанції про сплату комунальних послуг, які підтвердять відсутність заборгованості.

11.Зібравши докази, пишіть обґрунтований лист-претензію, виклавши суть, причини та вимоги. На листі зазначте «додатки» та перерахуйте назви документів та кількість їх аркушів (акт-претензія, чеки, відповіді, висновки).

12. Претензію направляйте або рекомендованим листом з описом вкладення, зберігаючи корінець про отримання, або надавайте особисто в канцелярію установи, запитавши проставити відмітку про отримання (номер вхідного документа, дату, підпис про отримання). Згідно із Законом України «Про звернення громадян» ваше звернення має бути розглянуто впродовж 30-45 днів.

13. Якщо відповіді не надійшло:
– телефонуйте в організацію та питайте, де відповідь;
– звертайтесь до юристів для підготовки позовної заяви для подальшого звернення до суду;
– зверніться до Уповноваженого Верховної ради України з прав людини із заявою щодо порушення ваших прав на звернення, зазначивши обставини справи та назву підприємства, яке вчасно не надало відповідь.

14. За висновок судово-товарознавчої експертизи доведеться заплатити. Є декілька варіантів: подавати в суд з готовим висновком експертизи або подавати без нього, наполягаючи в судовому засіданні, що на вимогу відповідача така експертиза може бути проведена за запитом суду.

15. Для того, щоб соціально незахищеним верствам населення отримати безоплатну вторинну правову допомогу (призначення адвоката за рахунок держави), слід звертатись до бюро правової допомоги. Там вам допоможуть скласти звернення, претензії, а якщо ви маєте право на призначення адвоката, гарантованого державою, вам потрібно буде зібрати документи і оформити звернення. Після того, як буде призначено адвоката, він допомагатиме у зборі доказової бази, складатиме позовну заяву та представлятиме ваші інтереси в суді.

За більш детальною інформацією з даного питання та інших правових питань ви можете звернутись до центру безоплатної правової допомоги, який є у кожному місті.

напруга1ЗАХИСТ МАЄ БУТИ
Як захистити техніку і комп’ютер від перепадів напруги? Стабілізатор напруги! У кожній квартирі, будинку, офісі, на виробництві є добре всім знайомий електрощит, через який подається живлення для електроприладів. Причому подається через старі підстанції та дроти, які не розраховані на постійно зростаючі потужності.

Як відомо, техніка розрахована на роботу від мережі з напругою 220-230 Вт. Але реальна напруга у мережі часто коливається від 140 до 290 Вт. А чи знаєте ви, що кожен стрибок напруги – це аварійна ситуація для будь-якого побутового приладу? Знижена, підвищена або нестабільна напруга у мережі електроживлення може незворотно пошкодити всю побутову техніку у вашому домі! І, при цьому, у безкоштовному гарантійному сервісі, найімовірніше, вам буде відмовлено, оскільки, гарантія має силу лише за умови, що пристрій експлуатується в умовах електроживлення, які задовольняють суворі технічні вимоги до напруги живлення – 220 вольт ±10%.

Що ж наш електрощит? У його надрах ховаються так звані пробки або нехитрий пристрій-автомат. Навіть необізнаний точно знає, що пробки потрібно поміняти, а автомат повернути у вихідну позицію – і тоді буде світло. Але, зверніть увагу, що написано на автоматі: 25 А або 40 А. Скільки ампер, неважливо – важливо, що це не вольти! Автомат розрахований на спрацьовування при перевищенні зазначеної кількості ампер, тобто, якщо у вас у квартиру замість 220 В потраплять 380 В, то автомат їх все одно пропустить, а спрацює лише тоді, коли у квартирі що-небудь згорить та внаслідок цього підвищиться сила струму. Ось тут автомат на сторожі: він захистить, але не вашу побутову техніку (вона то згоріла), а електромережу квартири.

Як же захистити техніку від перепадів напруги?!
Можна вдатися до допомоги мережевого фільтра, але по суті, він є лише запобіжником – згорає при різкому стрибку напруги. У цьому випадку ви йдете купувати новий. У разі пониження напруги мережевий фільтр взагалі не спрацьовує, що негативно впливає на підключену техніку. Але є більш ефективний спосіб захисту вашої техніки – це стабілізатори напруги – багаторівнева система захисту обладнання, яка виправляє будь-які перепади напруги та працює багато років.

Стабілізатори напруги – пристрої, призначені для підтримки на певному рівні напруги у себе на виході при значних коливаннях напруги на вході, що захищає електричне обладнання від нестабільної подачі електроенергії, перепадів напруги, високочастотних перешкод, високовольтних імпульсів та збоїв у мережі.

Стабілізатори напруги можуть застосовуватися у промислових та побутових мережах електропостачання з номінальною напругою 220 (380) В. Застосування стабілізаторів напруги допоможе заощадити на ремонті та заміні пошкодженого через стрибки та перепади напруги електрообладнання та побутових електроприладів, а також вирішити проблеми у збоях їх роботи. Аварійний стрибок – і стабілізатор відключить внутрішню мережу від джерела напруги, що стало небезпечним. Напруга прийшла у норму – відновиться електропостачання.

Стабілізатор для квартири потрібно вибирати потужністю від 5 кВт до 9 кВт.

Стабілізатор для приватного будинку. При виборі стабілізатора для будинку слід враховувати сумарну потужність обладнання, яке знаходиться у будинку. Оптимальний стабілізатор для будинку – це стабілізатор потужністю від 10 кВт до 20кВт.

Та якщо ви про це все не подбали, то йдучи з дому повиймайте із розеток побутову техніку, але холодильник не вимкнеш...

ДОВЕСТИ ВАЖКО, АЛЕ ПОТРІБНО
У суді теж дуже важко довести. На практиці добиватися відшкодування дуже важко і довго. Крім того, зважаючи на витрати на суд, якщо справа дійде до нього, це може бути і не зовсім доцільно, особливо якщо справа програється. А шанси на виграш – мінімальні. Потримати в руках компенсацію від енергетиків або від ЖЕКу змогли лише одиниці з тисяч «погорільців»: суди тривають роками, а позитивні судові рішення загрузають у нескінченних апеляціях відповідачів. У Кам’янці, наскільки мені відомо, ще ніхто не судився з приводу погорілої техніки. В неофіційному спілкуванні енергетики визнають, що звинуватити їх, а тим паче «розкрутити» на компенсацію практично неможливо. Адже електромережі – дуже складна система, а чим вона складніша, тим важче нею керувати, а головне – встановити чиюсь конкретну вину. Більше того, відповідно до Закону України «Про електроенергетику» і Правил користування електричною енергією для населення, обл-, міськ- і райенерго взагалі не можуть бути винними апріорі. Там жодного слова не сказано про можливе підвищення напруги до 380 вольт. Описуються лише ситуації зі зниженням напруги до 150 вольт. Ось такі правові непорозуміння.
Одна пані розповіла, що ремонт техніки (після стрибка напруги) обійшовся їй у понад дві тисячі гривень: 1000 – за пральну машину і ще 1100 – за холодильник. Але звертатися за відшкодуванням своїх витрат жінка не стала.

– Усі квитанції в мене є, але коли я хотіла попросити, щоб майстри просто написали, що техніка погоріла через перепад напруги, щоб добитися відшкодування грошей за ремонт від електромереж, мене відмовили, сказали, що це довга і явно програшна справа, – розповідає пані Людмила. – Зрештою я полишила ідею з судом. Але вирішила написати скаргу в Держенергонагляд.

Енергопостачальник відповідає за все. Держенергонагляд у таких випадках мусить виїхати на місце, провести необхідні заміри. Логіка подій наступна. За законодавством постачальник електроенергії зобов’язаний надавати її якісно. Крім того, обленерго чи районні електричні мережі мають реагувати на скарги населення щодо неналежного рівня надання послуг.


Теги: стрибок напруги в електромережі, захист

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.