Перейти на мобільну версію сайту


09.06.2020

ОПТИМАЛЬНО - ТРИ. У НАС - П'ЯТЬ

Що буде з районними радами після утворення нових районів та чому такий поділ Хмельниччини?

Днями Мінрегіон надіслав на погодження проект постанови Верховної Ради України щодо майбутніх районів в Україні. Звісно, що цей проект не є догмою. Ще вноситимуться пропозиції, переконують нас урядовці. Останнє слово - за народними депутатами, які або проголосують за таке районування, або вноситимуть зміни під куполом Верховної Ради.

ТРИ ЧИ П'ЯТЬ?

9Чотири варіанти поділу Хмельницької області напрацювали чиновники за час існування реформи децентралізації. Зрештою до Верховної Ради на погодження потрапив п'ятий.

Отож, якою була хронологія поділу Хмельниччини?
Перший варіант - три райони, які відповідають межам госпітальних округів - це Шепетівський, Хмельницький та Кам'янець-Подільський. Довгий час це поділ влаштовував усіх, й думка про те, що все залишиться без змін, була безсумнівною. Такий проєкт адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня створював три практично рівні за кількістю населення райони, зі зрозумілими центрами, в яких є відповідна інфраструктура.
Та після того, як у певних територій з'явилися лобісти, на карті Хмельниччини виникли ще два райони - Старокостянтинівський та Городоцький, причому в різних конфігураціях.

У другому варіанті поділу пропонувалося п'ять районів: Шепетівський - 15 громад, центр у м.Шепетівка, населення 260,5 тис. осіб; Старокостянтинівський - 8 громад, центр у м.Старокостянтинів, 163,2 тис. населення; Хмельницький - 15 громад, центр у м.Хмельницький, населення - 440,8 тис. осіб; Городоцький - 9 громад, центр м.Городок, 289,1 тис. населення та Кам'янець-Подільський - з однойменним центром, який об'єднає 14 громад із 246,2 тис. осіб населення.

У третьому варіанті Городоцький район зник з пропонованої карти, а його територія була розділена між Хмельницьким та Кам'янець-Подільським районами. При цьому Хмельницький район збільшився на майже 100 тисяч осіб, а Кам'янець-Подільський лише на 40 з чубчиком тисяч жителів.

Та вочевидь цей варіант не сподобався лобістам Городоччини, і вона в четвертому варіанті знову з'являється на новій карті Хмельниччини. За четвертим варіантом область пропонують поділити на п'ять районів - це Городоцький (151,37 тис. осіб), Кам'янець-Подільський (250,54 тис. осіб), Старокостянтинівський (166,46 тис. осіб), Хмельницький (443,12 тис. осіб), Шепетівський (263,2 тис. осіб). До нового Кам'янець-Подільського району потрапляє Новоушицький, адже на виборах народних депутатів обидва рахуються як єдиний виборчий округ, а також частина Чемеровецького та Дунаєвецького районів. Городоцькому дістається друга частина Чемеровецького і Дунаєвецького районів, а також Ярмолинецький та Віньковецький.
П'ятий варіант, який урядовці відправляють на розгляд Верховної Ради, здивував усіх. У ньому замість Городоцького з'являється Дунаєвецький район, в якому міняється назва, але не міняється суть - кількість населення залишається практично незмінною - 147,5 тис. осіб (у минулому проєкті Городоцького - 151,34 тис. осіб), інакшими стають тільки межі району. До майбутнього Дунаєвецького планують доєднати Дунаєвецький, Городоцький, Ярмолинецький та Новоушицький райони. Хмельницький район також було кому захищати в уряді, тож він твою територію не зменшує, навпаки поповнює майже 30 тисячами осіб.

З огляду на те, що Старокостянтинівський та Шепетівський райони залишаються практично незмінними, а Кам'янець-Подільський втрачає майже 50 тисяч населення, складається враження, що на нашому окрузі лобіста немає. Зрештою, й округу як такого немає. Адже, враховуючи те, що Новоушицький район має всі шанси відійти до Дунаєвецького, на наступних виборах доведеться щонайменше змінювати межі територіального виборчого округу. 

Відтак нині Кам'янець-Подільський район планують об'єднати лише з сусіднім Чемеровецьким, в якому є також власні лобісти з області, і вони точно не кам'янецькі. Прикро, що колишня столиця УНР, колись місто обласного значення, нині може перетворитися на звичайну міську ОТГ. Напевне, новому нардепу від нашого округу Ігорю Марчуку не цікаво було брати участь у формуванні адміністративно-територіальних округів. Хоча, якщо згадати події річної давнини, коли він замість відстоювати сільські громади, вибірково затягував приміські села в місто, то навряд чи його дії можна назвати, як "відстоювання інтересів громади". Зрештою, "відстоювання інтересів" також має на чомусь базуватися, наприклад, хоча би на розробленій методиці децентралізації. А її, на жаль, кожен трактує по-своєму, відтак якусь область ділять на оптимальних 3-4 райони, а якась має "привілеї" у п'ять. Подібне відбувається і з об'єднаними територіальними громадами, коли спроможні об'єднують з іншими, не по розробленому перспективному плану, а ті, що створилися п'ять років тому й увесь цей час пасуть задніх, залишають, бо вони нікому не потрібні та нецікаві. 
На жаль, реформа децентралізації повністю знівельована нинішньою владою, яка не розуміє ані її суті, ані подальшого розвитку територій.
 
ОСТАННЄ СЛОВО ЗА НАРДЕПАМИ

У Міністерстві розвитку громад та територій зазначають, що карти майбутніх районів підготовлені на основі пропозицій обласних державних адміністрацій та тривалих консультацій з9 асоціаціями і експертним середовищем.
«Мінрегіон спрямував на погодження проект постанови Верховної Ради України щодо майбутніх районів в Україні. Звісно, що цей проект не є догмою. Ще вноситимуться пропозиції, які будуть обов’язково розглянуті і, якщо вони не суперечитимуть критеріям, яким мають відповідати майбутні райони, будуть враховані. Ключове – майбутні райони повинні бути оптимальними за своїми параметрами для того, щоб в них організувати ефективну систему державного управління, зокрема - формування на цьому рівні дієвих органів виконавчої влади», - прокоментував заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.

Правда, під час онлайн пресконференції, яка відбулася 9 червня дле регіональних ЗМІ, В'ячеслав Негода наголосив, що всі пропозиції пройшли широке обговорення й були найбільш оптимальними. На залишене від нашого видання запитання, наскільки оптимальним у цьому переліку виявився поділ Хмельницької області, чиновник так і не відповід.

Усе ж таки, за якими критеріями формувалися майбутні райони?
Відповідно до доручення Кабміну, обласні державні адміністрації надавали свої пропозиції, виходячи з «Методичних рекомендацій щодо критеріїв формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального (районного) рівня». Рекомендації визначають нижчу межу кількості населення в майбутньому районі – 150 тисяч жителів. Цей критерій, в свою чергу, базується на «Номенклатурі територіальних одиниць NUTS-3» Європейського Союзу.

Чому виникла необхідність зміни районного поділу?
Одна із причин – це величезні диспропорції параметрів існуючих районів, які не відповідають сучасним вимогам для організації ефективної місцевої влади. Всього в Україні 490 районів. З провадженням реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, 26 районів повністю покриті об’єднаними громадами, на рівень яких в рамках децентралізації владних повноважень перейшли майже всі повноваження райдержадміністрацій та районних рад. Території 164 районів покриті ОТГ від 50% до 99%. Це означає, що РДА цих районів здійснюють свої повноваження на менше половині їх території. І лише на території 75 районів (16%) не утворено жодної ОТГ. Фактично, інститут РДА повноцінно функціонує лише на території 75 районів. Тож система державного управління повністю розбалансована.
Наразі Мінрегіон із залученням експертів розробив проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань діяльності та організації органів державної влади, органів місцевого самоврядування у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів».

Проект закону, серед іншого, пропонує врегулювати питання призначення виборів старост, правонаступництва майна, прав та обов’язків районних рад ліквідованих районів, завершення повноважень та правонаступництва органів місцевого самоврядування. Також законопроект пропонує уповноважити Кабінет Міністрів України утворювати та ліквідовувати місцеві (районні) державні адміністрації. А також визначає особливості державної реєстрації органів місцевого самоврядування в умовах зміни адміністративно-територіального устрою та особливості найменування адміністративно-територіальних одиниць тощо. Наразі законопроект направлено на погодження всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, центральних органів виконавчої влади. 

P.S. А поки реформа децентралізації завершується, не всі погоджуються з її результативністю. Нагадаємо, нині в Асоціації об'єднаних територіальних громад повідомляють про щоденні пікети через незгоду з рішенням Уряду щодо затверджених перспективних планів. Детальніше про це читайте ТУТ.

Теги: децентралізація, децентралізація громад, реформа децентралізації, нові райони

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.