Перейти на мобільну версію сайту


31.01.2020

В ЖОДНОМУ РАЗІ ПАЦІЄНТ НЕ ПОСТРАЖДАЄ

реформа23 січня Національна служба здоров’я України (НСЗУ) оприлюднила на своєму сайті 27 пакетів медичних послуг Програми медичних гарантій на 2020 рік, які будуть безкоштовно надаватися українцям. З 1 квітня 2020 р. Ця Програма запрацює Вона включає шість видів надання допомоги: первинна, спеціалізована амбулаторна, госпітальна, екстрена, паліативна, медична реабілітація, а також програму відшкодування ліків «Доступні ліки».

А це означає, що НСЗУ буде закуповувати медичні послуги у медичних закладів усіх рівнів надання медичної допомоги: амбулаторні медичні послуги, включаючи лабораторну, функціональну та інструментальну діагностику, малі хірургічні втручання, ургентну стоматологічну допомогу, медичну реабілітацію (крім тієї, що надається у стаціонарних умовах) Оплата буде здійснюватися за договором у межах та на основі тарифів, передбачених на амбулаторну допомогу.

ПРИНЦИП «ГРОШІ ЙДУТЬ ЗА ПАЦІЄНТОМ»
Окремо, в межах Програми медичних гарантій, виділено пакети пріоритетних медичних послуг на інструментальні дослідження для ранньої діагностики найбільш поширених онкологічних захворювань: гістероскопія, езофагогастродуоденоскопія, колоноскопія, цистоскопія, бронхоскопія та мамографія. Цей напрям визначено пріоритетним у сфері охорони здоров’я у 2020-2022 роках. Пріоритетні послуги – це переважно дороговартісні технологічні обстеження, які відповідають міжнародним рекомендаціям до їх проведення. НСЗУ оплачуватиме також (за спеціальними тарифами) проведення хірургічних операцій дорослим та дітям у стаціонарних умовах, надання медичної допомоги при пологах, в тому числі – у складних неонатальних випадках.

Так само передбачено оплату НСЗУ за лікування пацієнтів методом екстракорпорального гемодіалізу в амбулаторних умовах, надання медичної допомоги при гострому мозковому інсульті та інфаркті міокарду. Також здійснюватиметься оплата за надання стаціонарної допомоги дорослим та дітям з нехірургічними (соматичними) захворюваннями (крім медичних послуг, пов’язаних з наданням стаціонарної медичної допомоги при шкірно-венерологічних захворюваннях (окрім важких дерматозів) та довготривалого стаціонарного лікування нарко- та алкозалежності (окрім гострих станів) та психіатричної меддопомоги.

За такими ж принципами здійснюватиметься оплата за лікування туберкульозу у дорослих та дітей, діагностика, лікування та супровід людей, які живуть з вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), паліативної медичної допомоги та медичної реабілітації тощо. Національна служба здоров’я України, як центральний орган виконавчої влади реалізує політику в сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення і є уповноваженою структурою відповідальною за ефективне витрачання бюджетних коштів при наданні медичних послуг у межах Програми медичних гарантій. Завдання НСЗУ – здійснити закупівлю безпечних та якісних медичних послуг, необхідних пацієнту, в межах наявного бюджету Програми. Відтак перед тим, як витрачати бюджетні кошти для закупівлі медичних послуг, у тому чи іншому закладі, НСЗУ має переконатися, що такий надавач забезпечить надання якісних і безпечних медичних послуг і буде ефективно використовувати бюджетні кошти.

ФІНАНСУВАННЯ МЕДИЦИНИ: ЧИ ВИСТАЧИТЬ ГРОШЕЙ НА ЛІКУВАННЯ ВАЖКОХВОРИХ ТА УТРИМАННЯ МЕДИЧНОЇ СФЕРИ
На охорону здоров‘я в проєкті держбюджету-2020 заклали менше 3% ВВП і цього доволі мало. Тому додатково було виділено ще 3,2 мільярди гривень, яких бракувало для закупівель ліків та медвиробів на наступний рік. До того ж, державою планується виділити майже вдвічі більше коштів на лікування тяжкохворих пацієнтів, зокрема, й тих, хто потребує трансплантації. Останнє, це дуже важливе на сьогоднішній день питання, адже для того щоб зробити операцію по пересадці хоча б кісткового мозку доводилося їхати за кордон і витрачати шалені гроші . Починаючи з 2020 р. в Україні такі операції, як і операції з трансплантації органів будуть проводитися за рахунок коштів державного бюджету. Перші кошти на оплату операцій вже перераховані в заклади, які є учасниками пілотного проєкту. Основним завданням МОЗ України на сьогодні є створення власної системи трансплантації в Україні.

ЗАКУПІВЛЯ ЛІКІВ
МОЗ України проводить розширення переліку закупівель лише тоді, коли забезпечить ліками всіх пацієнтів за вже існуючими напрямами. Такий підхід забезпечує рівний та гарантований доступ до медичної допомоги та не дозволяє зменшувати доступ до лікування для тих пацієнтів, що вже отримують лікування.

Вперше при формуванні переліку закупівель на 2020 рік команда Міністерства охорони здоров’я України використовувала методи оцінки медичних технологій (ОМТ або НТА – health technology assesment) із залученням фахівців Департаменту оцінки медичних технології Державного експертного центру МОЗ України.

ОМТ проводиться для комплексної оцінки показників клінічної ефективності, економічної доцільності та організаційних проблем застосування лікарських засобів, медичних виробів та інших медичних технологій. Такий підхід дозволяє приймати ефективні стратегічні рішення у сфері охорони здоров’я, зокрема визначати, які лікарські засоби доцільно фінансувати та закуповувати державою за кошти платників податків.

У цьому році оцінка медичних технологій стане обов’язковою при плануванні державних закупівель та формуванні номенклатури закупівель. Даний підхід дозволяє раціонально використовувати бюджетні кошти, досягти економії коштів і збільшити забезпеченість ліками пацієнтів України. МОЗ України і надалі буде приймати управлінські рішення на основі найкращих доступних даних з метою ефективного використання коштів платників податків.

реформа-1ДОДАТКОВІ КОШТИ
Додаткові кошти – завжди болюче питання, адже їх потрібно звідкись брати. І бажано не з інших соціальних сфер: освіти чи соціальних виплат. У деяких країнах світу уряди дофінансовують медичну сферу за допомогою додаткових акцизів на тютюн і алкоголь. Логіка проста: кошти з так званих «товарів смерті» йдуть на порятунок людських життів. Це одне з найдієвіших джерел наповнення бюджету, надходження від якого можна буде спрямувати на охорону здоров’я.

Юрій Пливанюк – начальник управління охорони здоров’я:
– Підготовку до повної реформи в медичній галузі ми пройшли. Поступово, всі заклади вторинної ланки системи охорони здоров’я будуть автономізовані, тобто перетворені в комунальні некомерційні підприємства. З цим пунктом ми практично впоралися. У цьому напрямку ми намагаємося якомога ширше проводити інформативну роз’яснювальну роботу. Однією з вимог переходу на іншу систему забезпечення якості надання медичних послуг є комп’ютеризація медзакладів. На це необхідно чималі кошти, адже не секрет, що на сьогоднішній день комп’ютеризовано 60-70 відсотків. Ми звернулися за додатковими коштами про вирішення цього питання до міської влади. Маємо надію, що на черговій сесії міської ради ми доотримаємо ще 2 млн.грн. Тому що з державного бюджету ці кошти не передбачено. Але навіть отримавши, їх не вистачить на повну комп’ютеризацію. Це необхідно навіть лише тому, що всі медичні заклади мають бути підключені до електронної системи охорони здоров’я. Його називають словом «діджиталізація». Наші лікарні вже зареєструвалися і працюють над вибором медичної інформаційної системи. Їх є багато, засновані вони на різних технологіях. Але ми маємо знайти надійні, які гарантуватимуть збереження інформації і водночас є відносно недорогими. Це все та низка інших аспектів має забезпечити якість надання медичних послуг.

Тетяна Очеретенко – директор КНП «Дитячого медичного центру»:
– На сьогодні основним моїм завданням і колективу, з яким працюю пройти другу хвилю реформування, коли формально змінюються відносини між лікарями і пацієнтами, між медичними закладами, коли нам пропонують вводити платні послуги та багато чого іншого. Але головне у всіх реформах, як я розумію, це покращення якості медичної допомоги для пацієнтів, полегшення в роботі медичного персоналу, здешевлення медичної допомоги для пацієнтів та збільшення заробітної плати для медиків, це наші загальні бажання і тенденції. Практична медицина для дітей – справа всього мого життя, тому разом з колективом будемо працювати на позитивний результат, якщо бувають недоречності – пробачте. Що особливо гріє мені душу, так це повний кадровий набір лікарів дитячого профілю в «Дитячому медичному центрі». Якщо не вони, то їхати з дітьми на консультацію доведеться за 100 кілометрів в Хмельницький або в Чернівці. І друге, те що за останні роки в нашому закладі владою міста практично повністю оновлене медичне обладнання для діагностики, лікування та реабілітації. І ми профілактичні та консультативні прийоми за 24 спеціальностями здійснюємо БЕЗКОШТОВНО.

Борис Цвігун – директор комунального некомерційного підприємства КНП «Лікувальний діагностично-консультативний центр»:
– Скажу так, що будь-які реформи, які були і які будуть, пацієнтам не нашкодять в жодному разі. Постраждати можуть тільки лікарі. Але якщо ти прекрасний фаховий спеціаліст, то це тебе не зачепить. Це реформування дасть можливість отримати ті кошти, які вони зароблять. Але при цьому слід пам’ятати, що ви працюєте не на заробляння, а надання якісних медичних послуг. Також лікар повинен працювати за принципом: «Не зашкодь пацієнту і він не постраждає». Стосовно фінансування взагалі як такого, то керівнику медичного закладу потрібно бути гарним менеджером, адже, як відомо, 85% надходжень забирає оплата заробітної плати. Тому потрібно провести оптимізацію. Це слово чомусь асоціюється лише зі скороченням. Якщо відділення працює стабільно і завжди перевантажене, то таких відділень має бути навпаки більше, а там, де пацієнтів мало і ліжка порожніють, то такі відділення потрібно зменшувати або й навіть закривати. Це мають вирішувати самі комунальні підприємства, тобто лікарні. Так само вони мають вирішувати, як заробляти кошти. Причому заробляти не на пацієнтах, а за рахунок наданих послуг. Так, приблизно 23 пакети послуг фінансуватиме НСЗУ. Практично усі наші міські медзаклади більшість послуг з цього пакета надають. І це немало.

Віталій Шевчук – головний лікар центральної районної лікарні:
Питання реформування галузі охорони здоров’я назрівало вже давно. Медицина рухається вперед, тому зміни були необхідні. Я думаю з часом результат цього можна буде побачити. Однією з головних переваг цієї реформи вважаю надання медичних гарантій. Пакет цих медичних послуг – новий термін в сфері охорони здоров’я в Україні. Він складається, власне, з медичних послуг, до яких застосовується єдиний опис щодо специфікації послуг і до надання яких встановлюються єдині умови таких послуг. Також, всі послуги, що включені до пакету, будуть оплачені з використанням єдиного типу тарифу. Власне тариф може відрізнятися для різних послуг в пакеті, але підхід до оплати (наприклад, за глобальним бюджетом), не буде відрізнятися. Вимоги до медичних послуг, які будуть надаватися за Програмою медичних гарантій, розроблені для закладів (надавачів медичних послуг), які бажають укласти договір з НСЗУ. Формувалися вимоги на основі галузевих стандартів, уніфікованих клінічних протоколів надання медичної допомоги, примірних табелів матеріально-технічного оснащення, інших чинних нормативно-правових актів та міжнародних рекомендацій, які регулюють сферу надання медичних послуг. Необхідне обладнання для надання медичних послуг може бути у власності закладу або інша юридична особа може надавати необхідне обладнання на умовах договору. Медичні працівники, які надаватимуть медичну допомогу за Програмою медичних гарантій, повинні відповідати єдиним кваліфікаційним вимогам. Це знову ж таки забезпечить покращення надання якісних медичних послуг.

Консультації профільних спеціалістів, всі види діагностики, хірургічні операції, лікування в стаціонарі стануть безоплатними. Пріоритетними визначили допомогу породіллям та новонародженим до одного місяця, лікування інфарктів та інсультів, діагностику новоутворень. Такі послуги держава фінансуватиме за підвищеними тарифами. Аби отримати безкоштовну послугу, пацієнт повинен узяти направлення у свого сімейного лікаря чи терапевта. Тому раджу: хто ще не підписав декларацію з сімейним лікарем, зробіть це негайно. Без такого документа можна буде звернутися лише до акушера-гінеколога, стоматолога, психіатра та нарколога. А ще отримати екстрену медичну допомогу.

Що стосується роботи сімейних лікарів та питання надання ними направлень, то є постанова Кабміну, якою затверджено медичні послуги, які можуть бути платними. Є в цьому переліку пункт, яким передбачені платні послуги для тих, хто забажає отримати медичні послуги в лікарні без направлення сімейного лікаря, тобто в обхід амбулаторії сімейної медицини. Платиш, скажімо, 40 гривень і йдеш у лікарню без направлення, але й лікування для такого пацієнта буде платним. Платними будуть також не медичні послуги. Наприклад, перебування в палаті з підвищеною комфортністю. Якщо такі у відділенні є і людина готова платити, то чому б і ні? Досі офіційної плати за перебування в палаті з підвищеною комфортністю не було. Зараз це буде офіційно платна послуга – через касу, а в ідеалі через термінал, щоб гроші не передавалися з рук у руки. Як варіант, може бути платною послуга за покращене харчування, надання медзакладом транспорту, якщо пацієнту після операції чи з гіпсом незручно їхати в таксі та інші.

Складніше питання стоїть з ліками з одного боку, НСЗУ каже, що в тариф буде закладено медикаментозне забезпечення, з іншого, й досі не озвучений навіть базовий тариф. Якщо, до прикладу, за хірургічну операцію тариф закладається більший, то ми не знаємо, який саме, тобто не відомо досі, з якого розрахунку Національна служба здоров’я нас фінансуватиме.

Теги: медична реформа

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.