Перейти на мобільну версію сайту


05.10.2018

У П’ЯТІЙ – ІНТЕЛЕКТУАЛИ

інтелектУ 2006 році команда провідних вчених Харкова на чолі з доктором педагогічних наук Іриною Гавриш запропонувала до впровадження власну концепцію виявлення, виховання й навчання обдарованих дітей, яка розроблена на основі як власних напрацювань, так і передових і найбільш ефективних відповідних методик.

Сутність проекту полягає не в насиченні дитини поглибленими знаннями, а в набутті нею, перш за все, необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, гнучкого творчого мислення, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці; розвитку пізнавальних процесів – сприйняття, пам’яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра – цілеспрямованості, працелюбності, організованості, охайності, наполегливості, волі тощо.

До розробки програми залучилися не лише освітяни, а й медики, соціальні педагоги, психологи. Програма розроблялася таким чином, щоб врахувати вікові особливості учнів, не лише зберегти, а й збільшити їхній інтерес до навчання.

Експеримент вдався і програма «Інтелект України» стала досить популярною серед українських шкіл. З 2015 року діє вона й у деяких навчальних закладах Кам’янця-Подільського. Серед них – спеціалізована ЗОШ №5 з поглибленим вивченням інформатики, якою керує Юрій Бабчинський.

– Науково-педагогічний проект «Інтелект України» прийшов у нашу школу в 2015 році, – розповідає Юрій Васильович. – Перед цим він вже рік, як діяв у гімназії. У школі ми його запровадили разом зі справжнім професіоналом, майстерним педагогом Ольгою Ратушняк. Ольга Миколаївна захопилася ідеєю, пройшла спеціальні курси, і ось уже другий рік, як успішно працює за цією програмою.

– Юріє Васильовичу, нинішня загальноприйнята програма Нової української школи якоюсь мірою перегукується з «Інтелектом України»?

– Певною мірою так. Цього року програму «Інтелект України» дещо спростили, переробивши її під вимоги Нової української школи. Різниця між ними в тому, що за програмою «Інтелект України» діти працюють за спеціальними зошитами. Комплекти для учнів та вчителя приходять нам з Харкова щомісяця, їхня вартість складає 240 грн. Тож батькам не потрібно купувати звичайні зошити, а дітям носити до школи зошити і підручники. Робочі зошити за програмою «Інтелект України» – це два в одному, зошит і підручник. У ньому дитина може виконувати різні завдання. Думаю, більш детально про це розповість вчитель початкової школи Ольга Ратушняк, а ще краще, як Ви відвідаєте урок і на власні очі побачите, як навчаються наші вже другокласники.

Що ж, приймаємо запрошення директора школи і засідаємо на кілька уроків за парти разом із учнями 2-класу СЗОШ №5. Їх у класі 32. Достатня кількість для гамору й метушні. Як усім дати раду, приділити належну увагу й викликати інте­рес до навчання? Усіма цими секретами в перерві між заняттями ділиться з «КЛЮЧЕМ» Ольга Ратушняк.

Ольга Миколаївна свого часу також навчалася в 5-ій школі. Після закінчення університету повернулася в рідну школу вчителем початкового навчання. За її плечима 27 років педагогічного стажу, вона є вчителем-методистом та лауреатом конкурсу «Вчитель року».

– Коли Юрій Васильович запропонував працювати за програмою «Інтелект України», я погодилася, довго не роздумуючи, адже вже чула про цей проект, – зізнається Ольга Ратушняк. – Для мене це була можливість спробувати щось нове. Після закінчення курсів розпочалася робота. Звичайно, було багато питань у процесі навчання, але в кожного педагога, який працює за програмою «Інтелект України», є коуч-наставник, котрий допомагає розібратися в складних ситуаціях, підказує, як правильно вирішити, на що звернути увагу.

Раніше, коли я готувалася до уроків, постійно думала, що би такого цікавого придумати, щоб пояснити дітям матеріал легко і доступно. У цьому проекті вже є все готове. Вчитель отримує з підручниками для дітей повний комплект наочностей. На кожен урок є таблиці, відеосюжети. Під час читання літературний твір читає диктор, а я слідкую, як діти водять пальчиком за текстом. Наприклад, сьогодні в нас був урок розвитку мовлення. Ми говорили про білочку, потім дивилися 3-хвилинний сюжет, як білочка стрибає, де проживає. Теорія тісно переплітається з практикою, дитина сприймає інформацію різним способом – візуально, аудіально. Щоуроку маємо фізкультхвилинки, під час яких школярі можуть порухатися, встати зі свого місця, навіть поспівати і потанцювати. А ще робимо нестандартні вправи – зарядку для очей, для пальчиків, які втомилися, слухаємо музику, яка допомагає релаксувати.

Додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введені нові: «Навчаємося разом», на якому діти розвивають пам’ять за спеціальними методиками, вчаться працювати з інформацією, та предмет «Еврика», на якому учні розвивають творчі, винахідницькі якості, кмітливість, працюють над рішенням складних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров’я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості.

Я настільки захопилася цією програмою, що тепер раджу її всім колегам. Єдиний мінус «Інтелекту України» – батьківська спроможність, адже не кожен зможе витратити дві сотні щомісяця. Щодо решти, то там тільки плюси.

– Ольго Миколаївно, у Вас 32 дитини в класі. Як справляєтеся з такою кількістю учнів?

– Сучасна освіта передбачає зменшення кількості школярів у класі, щоб була можливість кожному приділити більше уваги. Але програма «Інтелект України» настільки вміє мобілізувати дитину, що вона здатна самостійно працювати. Підручники побудовані так, що вчителю не потрібно кожного учня тримати за руку. Він навчається працювати сам. І це дуже велика різниця між тим, що просто вчити і навчитися самому вчитися, отримувати інформацію. Проект орієнтує дитину на успіх, на самостійність та відповідальність. Ми дозволяємо дитині мати шанс на помилку. Коли я питаю: «Діти, хто в диктанті написав Батьківщина з маленької літери?», вони не бояться зізнатися. Відтак це запам’ятовується, дає розуміння, що всього можна навчитися, навіть, незважаючи на те, що ти допустив помилку.

– Система привчає дітей до мобільності, активності, навіть оперативності, але ж усі ми різні за характером і навіть настроєм. Як справляються з роботою на уроці флегматичні чи меланхолійні діти?

– Так, програма навчає мобільності, задає певний ритм роботи на уроці, але разом з тим, навчальний процес побудований так, що матеріали повторюються з певною періодичністю. От, наприклад, ми вчимо натуральні числа. У п’ятницю вивчили, що це таке, сьогодні поворюємо і плюс вивчаємо щось нове, через два уроки знову повторимо на певному етапі чи фрагменті. Навіть, якщо дитина трішечки пропустила, вона все одно почує необхідну інформацію, і якщо не на першому, то на третьому уроці. Просто відрізки між повтореннями стають довшими. Якщо дитині складно швидко включитися в роботу, то вона обов’язково це зробить на наступному уроці.

– Чи може будь-яка дитина зі звичайної школи перевестися у Ваш клас, який працює за програмою «Інтелект України»?

– Звичайно може, але адаптація забере трохи часу. При навчанні в проектних класах використовуються спеціальні прийоми та методики. наприклад, вправи «Перегони», «Фотоапарат», «Озвучка». Коли я кажу ці слова, в дітей, які навчаються за програмою «Інтелект», одразу з’являються відповідні асоціації та необхідні налаштування на роботу. Якщо дитина разом з іншими учнями не набула певних навичок, то наздогнати інших буде складно. За висновками фахівців, які здійснюють медико-психолого-психіатричний супровід проекту, перехід у проектні класи можливий не пізніше початку другої навчальної чверті. Інакше всі переваги навчання у проектному класі будуть нівельовані психологічним станом дитини, яка не зможе повноцінно увійти у навчальний процес і ефективно працювати на уроках нарівні з іншими учнями.

– Діти Вашого класу ходять у шкільній формі?

– Так, це була моя пропозиція, і батьки її підтримали. Переконана, що форма дисциплінує, уже налаштовує на певні процеси й відповідне сприйняття. Навіть пошили нам спеціальні емблеми «Інтелект України». Узагалі, клас дуже дружній, а ще всі дітки справжні розумники, майбутній інтелект України.

І справді, допитливості й розуму другокласникам можна тільки по доброму позаздрити. На уроках усі активні, не соромляться запитувати чого не знають. Навіть учитель цього не соромиться. «Я не знаю, – каже Ольга Миколаївна, – але обов’язково почитаю і тобі розповім». І в цій простій відповіді для маленького школяра все, а найголовніше – довіра. Бо якщо вона є, то знання обов’язково засядуть в голівки наших діток, які точно будуть кращими, аніж ми.


Теги: інтелект у 5-ій

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:








Меблі

Ексклюзивні вироби з акрилового та кварцового каменю Staron®, Radianz®:
кухонні стільниці, барні стійки, рецепції;
сходи, підвіконня, басейни
Та багато інших елементів інтер’єру за вашими побажаннями
Діють індивідуальні знижки та на кварц - розпродаж!




Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.