Перейти на мобільну версію сайту


30.06.2017

У ГУМЕНЦЯХ – ПЕРША ОПОРНА

Гуменецька опорнаДецентралізація дала можливість об’єднаним територіальним громадам не лише самостійно розпоряджатися бюджетними коштами та залучати інвестиції, а й створювати в громаді опорні школи, додаткове фінансування на оновлення матеріально-технічної бази яких гарантує держава.

Минулого року в ОТГ Хмельниччини було створено чотири опорних школи. Цьогоріч до цієї когорти доєдналася й Гуменецька об’єднана громада. Під час сесії сільської ради, що відбулася 26 червня, депутати схвалили рішення про створення опорного загальноосвітнього навчального закладу, яким став Гуменецький НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія».

Якою буде опорна школа, як фінансуватиметься і чи матиме філії, про це говоримо із начальником відділу освіти, культури, спорту і туризму Гуменецької сільської ради Лілією Срібняк (на фото) та директором Гуменецького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія» Ліною Пазюк.

– Ліліє Олексіївно, коли виникла ідея створити в об’єднаній громаді опорну школу?Лілія Срібняк

– Про це ми думали давно, і знали, що рано чи пізно такий крок зробимо. Після тижневого перебування в Польщі в листопаді 2016-го, де ми обмінювалися досвідом децентралізації зі своїми сусідами, приїхала переповнена емоціями. Після відвідин польських навчальних закладів захотілося щось нове впровадити і в нас.

Сьогодні в суспільстві гостро стоїть питання реформування системи освіти, особливо в сільській місцевості. Замість моделі «школа на кожне село» запропоновано систему опорних шкіл та їхніх філій. При цьому мають бути витримані такі умови: початкова школа максимально наближена до місця проживання дитини, наявність у громаді навчального закладу, що має виконувати функції опорного, розвиток необхідної інфраструктури та довезення учнів і вчителів до навчального закладу. Опорна школа має не лише забезпечити якісну освіту, а й стати ядром сільської громади.

– Наскільки розумію, філії опорної школи можуть викорінити таке явище, як малокомплектні школи?

– Все вірно. Завдяки створенню опорної школи та філій у Гуменецькій об’єднаній громаді немає такого явища, як малокомплектна школа. Філіями опорних шкіл відтепер можуть бути НВК – заклади, що об’єднують початкову школу та дитячий садок. 19 квітня поточного року відповідну постанову було прийнято на засіданні Уряду.

Оскільки початкові школи залишаються на місцях, то функції загальноосвітнього навчального закладу І ступеня виконують філії. Тобто учні 1-4-х класів навчаються у філіях, а учні 5-9-х класів – в опорній школі. Хоча за потреби філія опорної школи може функціонувати і як ЗНЗ І-ІІ ступенів, відповідно до рішення засновника. 

Переймали досвід-1Крім того, затверджено Положення про з’єд­наний клас, так званий клас-комплект початкової школи у філіях опорного закладу. Це дасть змогу здобувати освіту в навчальному закладі учням початкової школи, які тепер навчаються за індивідуальною формою навчання (через відсутність повного класу) у філіях опорних закладів. Відтепер вчителі матимуть право звести учнів у класах-комплектах і займатися з ними за класно-урочною системою, а не як раніше – за індивідуальною.

– У чому ж особливості системи «опорна школа – філії»?

– Такий навчальний заклад як юридична особа надає повну загальну середню освіту, має самостійний баланс, кваліфіковані педагогічні кадри, сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, зокрема спортивні об’єкти, навчальні кабінети фізики, хімії, біології, географії, лабораторії. Опорна школа забезпечить єдиний освітній простір у громаді, створить єдину систему виховної роботи, забезпечить рівний доступ дітей до якісної освіти, розширить рівень допрофільної підготовки та забезпечить профільне навчання, поглиблене вивчення окремих навчальних предметів. Філія не є юридичною особою, вона підпорядкована опорній школі. Найменування філії має вказувати на приналежність до опорної школи. Директор опорної школи керує не лише власне навчальним закладом, а й усіма підпорядкованими філіями.

Переймали досвід-2Один зі способів створення опорної школи – реорганізація загальноосвітнього навчального закладу шляхом приєднання до нього як до юридичної особи його структурних підрозділів – філій (з одночасним припиненням їх як юридичних осіб).

Ще донедавна в Гуменецькій об’єд­наній громаді були малокомплектні школи, зокрема в Супрунківцях та Великому Заліссі. Сьогодні вони стали філіями Гуменецької опорної школи.

– Чому саме Гуменецька школа стала опорною?

– Цей навчальний заклад вибраний не просто так, адже існують певні умови, яким школи повинні відповідати. Наразі зменшено вимоги мінімальної наповнюваності опорного закладу – з 360 осіб до не менше 200 осіб. Ще однією умовою було також наявність спортзалу в школі, та її знаходження в радіусі 15 км від філій. Загалом у новому навчальному році тут буде навчатися 240 учнів.

Сьогодні в Гуменецькому НВК є два шкільних автобуси, один з яких закуплено минулого року, на що було витрачено 1 млн 485 тис. грн. До навчального закладу підвозимо 12 учнів з Абрикосівки, де діяльність школи була призупинена в 2014 році; 16 учнів з Малого Залісся, Киселівки та Привороття Другого, де взагалі немає шкіл. Також довозимо 11 учнів із с. Супрунківців та 7 учнів із с. Велике Залісся, де у минулому році навчальні заклади реорганізовано у НВК у складі ЗОШ І ступеня та ДНЗ.

За останні декілька років ми значно поліпшили матеріально-технічну базу Гуменецького НВК – у 2014 році тут було проведено капітальний ремонт внутрішньої системи опалення. Минулого року за кошти державної субвенції зроблено капітальний ремонт даху, на що витрачено 1 млн 295 тис. грн, за кошти освітньої субвенції придбано шкільні парти, телевізор, мультимедійну дошку та проектор і кабінет фізики. За кошти місцевого бюджету зроблено поточний ремонт підлоги першого поверху та фойє школи, а також придбано меблі у кабінет математики. За спонсорські кошти замінено 46 вікон, за кошти освітньої субвенції проведено заміну ще 68 вікон та дверей на металопластикові. У планах – ремонт цокольного поверху та фасаду приміщення.

Ліна Пазюк– Гуменецький НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія» розташований в типовому приміщенні, введеному в експлуатацію в 1984 році, – приєднується до розмови директор Ліна Пазюк (на фото). – Школа розрахована на 460 учнів. Наразі тут маємо 22 класні кімнати, два кабінети інформатики, мультимедійний кабінет біології, є спортивний та тренажерний зали, методичний кабінет. Їдальня розрахована на 80 місць.

Початкова школа розташована в окремому крилі, нині для малюків ми розширюємо коридор, в якому буде можливо навіть проводити уроки фізкультури в закритих приміщеннях. Кімнату, яка була відведена під музей, перетворимо на ігрову. Молодша школа – це дітлахи, які ще хочуть гратися. В ігровій кімнаті будуть розвивальні ігри, телевізор, який забезпечить перегляд навчальних фільмів та програм. А музей перенесемо до кабінету історії, де, гадаю, для нього найкраще місце.

– Ліно Олексіївно, у Вашому навчальному закладі одночасно функціонує і загальноосвітня школа і гімназія. Як розподіляєте дітей?

– Після закінчення початкової школи кращі учні переходять на навчання до гімназійних класів. Відтак 5-клас у нас стає 1-им гімназійним класом. Загалом маємо сім гімназійних класів (5-11 клас базової школи) та звичні класи загальноосвітньої школи. У будь-який рік учень із ЗОШ може перейти навчатися в гімназію, для цього потрібно лише показати високий рівень знань. Гімназія має філологічний профіль, а ЗОШ в 10-11 класі – математичний. Отож, це дає змогу учням обирати, за яким профілем поглиблювати власні знання.

Також на базі нашого навчального закладу функціонує дитячо-юнацька спортивна школа «Лідер», у якій займається близько 200 дітей. Діє вісім спортивних секцій, найбільш популярні – футбол та легка атлетика. Приємно, що наші спортсмени стають учасниками чемпіонатів різних рівнів та показують високі спортивні результати, займаючи призові місця.

Велику увагу приділяємо обдарованій молоді – учні Гуменецького НВК беруть участь в обласних олімпіадах, конкурсах, Малій академії наук. Від Центру дитячої та юнацької творчості працює гурток «Берегиня» (літературна студія). Більше 80% наших випускників вступають у вищі навчальні заклади та успішно складають ЗНО.

Також маємо кваліфіковані педагогічні кадри: у НВК працює 32 педагоги, з них 19 спеціалістів вищої категорії, шестеро спеціалістів першої категорії, четверо спеціалістів другої категорії та троє спеціалістів. Шестеро педагогів мають звання «вчитель-методист» та восьмеро – «старший вчитель».

– Не менш важливою є і фінансова частина. Ліліє Олексіївно, як фінансуватиметься опорна школа у разі її створення?

– Хочу зауважити, що організація і оснащення опорної школи фінансуватиметься як з державного бюджету, так і з місцевого. Також ми матимемо змогу залучати грантові гроші. Після створення опорної школи держава спрямовує для неї кошти на покращення матеріально-технічної бази. На сьогодні для Гуменецького НВК закуплено кабінет фізики, відтак тут матимуть уже три мультимедійні комплекти. Також ми плануємо придбати сучасні кабінети хімії, математики, лінгафонний та комп’ютерний класи. Сподіваємося, що створення опорної школи та додаткове фінансування, яке вдасться залучити, допоможе пришвидшити ці плани.

Переймали досвід-3Крім цього, відповідно до нового статуту Гуменецької опорної школи, велику увагу приділятимемо інклюзивній освіті.

– Що саме мається на увазі?

– Нещодавно Верховна Рада прийняла закон №6437 «Про внесення змін до закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг. Ініціатором законопроекту виступила дружина Президента Марина Порошенко. Закон передбачає закріплення права на освіту осіб з особливими освітніми потребами і надання їм можливості отримувати освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі безоплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від «встановлення інвалідності». Він запроваджує та регулює дистанційну та індивідуальну форми навчання. Крім того, він регулює можливість особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу, створити для таких осіб інклюзивні та спеціальні групи (класи) у загальноосвітніх навчальних закладах.

Сьогодні в більшості західних країн склався певний консенсус щодо важливості інтеграції інвалідів у суспільство. В Європі та США існує розповсюджена практика інклюзивної освіти, яка робить загальноосвітню школу доступною для дітей з особливими потребами.

В основному сьогодні діти з особливими потребами мають змогу навчатися за індивідуальним графіком, але це не дає можливості їм у майбутньому повністю інтегруватися в суспільстві. Маємо змінити підходи до проблем людей з обмеженими можливостями в освіті, й тоді суспільство по-інакшому їх сприйматиме.

У 2017 році з Держбюджету було виділено 210 млн грн цільових субвенцій для дітей з особливими потребами. Кожна така дитина отримала 23 тис. грн на гаряче харчування у школі, транспорт, додаткове вивчення шкільних предметів та заняття у творчих гуртках. 

Один із принципів стратегії інклюзивної освіти – дитиноцентризм. Нова школа повинна буде враховувати права, здібності та потреби дитини. Для учнів з особливими потребами будуть створені умови для навчання спільно з однолітками. Для них буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, організовано лікування, яке включатиме корекційні заходи. Дитина буде отримувати підтримку психолога та педагога. Інклюзивна освіта – це не заміна, а альтернатива навчання для дітей з особливими освітніми потребами, можливість жити в родинному колі. Саме тому в новоствореній Гуменецькій опорній школі ми запроваджуємо інклюзивне навчання. Адже в освіті головне – йти в ногу з часом.

P.S. Ідею опорних шкіл обговорюють і в Колибаївській та Китайгородській об’єднаних громадах, та поки що до реальних кроків вдалися тільки в Гуменецькій ОТГ, розпочавши процедуру реєстрації навчального закладу. Тож є всі передумови, що 1 вересня Перший дзвінок лунатиме для учнів опорної школи – Гуменецького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназії» у складі двох філій «Супрунковецького НВК у складі ЗОШ І ступенів та ДНЗ» і «Великозаліського НВК у складі ЗОШ І ступеня та ДНЗ».

Теги: освіта, Гуменецька опорна школа

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.