Перейти на мобільну версію сайту


18.08.2017

ОСВІТЯНСЬКІ ПЕРСПЕКТИВИ ОБ’ЄДНАНИХ ГРОМАД

освітаІз освітянського семінару, що проходив у Сатанові наприкінці минулого тижня, повернулася начальник відділу освіти, культури, спорту і туризму Гуменецької ОТГ Лілія Срібняк. А вже 16 серпня Гуменці зустрічали делегацію освітян Львівської області, котрі завітали на Хмельниччину для обміну досвідом. Чим переймаються педагоги об’єднаних громад та які плани мають на навчальний рік, що вже не за горами, дізнавалися в Лілії Олексіївни.

– У рамках реаліації проекту U-LEAD з Європою «Програма для України – розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку» у смт Сатанів пройшов форум освітян, на який прибуло більше півсотні представників об’єднаних громад Хмельницької, Чернівецької, Вінницької та Черкаської областей, – розповідає головна освітянка Гуменецької об’єднаної громади. – Ключова тема обговорень – розвиток освіти в ОТГ, інновації та особливості.

На Хмельниччині вже рік, як працює чотири опорних заклади з 11 філіями в сільських громадах. Цьогоріч опорну школу створили і в нашій громаді на базі Гуменецького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія».

Завдяки цьому ми позбулися такого явища, як малокомплектні школи. Відтепер функції загальноосвітнього навчального закладу І ступеня будуть виконувати філії. Тобто учні 1-4-х класів будуть навчатися у філіях, а учні 5-9-х класів – в опорній школі. Колишні малокомплектні школи у Супрунківцях та Великому Заліссі сьогодні стали філіями Гуменецької опорної школи. 

освіта-1Опорні школи – це вдалий інструмент для вирівнювання якості освіти в селі й у місті. Такі навчальні заклади мають низку привілеїв і можуть реалізовувати цікаві проекти, як-от створення медіатеки. Це сучасна бібліотека, у якій є місце і для комп’ютерів, і для ігрової зони, і для пізнавальної. Усе зроблене для того, аби дитина почувалася комфортно із книгами. Ми також беремо участь у реалізації такого проекту на базі опорної школи і сподіваємося, що нам вдасться втілити його в життя та отримати необхідне фінансування від його ініціаторів – Благодійного фонду Марини Порошенко.

– Основна тема Вашої доповіді стосувалася реформування системи позашкільної освіти в ОТГ. Якими здобутками й досвідом ділилися з колегами?

– На початку нашої роботи мережа освітніх закладів громади складалася з 11 загальноосвітніх шкіл та 12 дитсадків, у яких навчалося 928 учнів та виховувалося 410 дошкільнят. Однак за два роки роботи нам вдалося досягти суттєвих змін. Минулого року ми відкрили два нових дитсадки – «Дивограй» у Гуменцях на 100 місць та «Перлинку» в Лисогірці на 20 місць. Реорганізували шість навчальних закладів у НВК. Також відкрили два позашкільні заклади – Центр дитячої та юнацької творчості і дитячо-юнацьку спортивну школу «Лідер».

Проблема створення позашкільної освіти виникла в нас уже через місяць відокремлення шкіл від району. У лютому 2016-го струтурні підрозділи Кам’янець-Подільської РДА повідомили, що не фінансуватимуть гурткову роботу, яка діє на базі навчальних закладів, що відійшли до об’єднаних громад. І ми мали проплачувати за те, що учні з наших шкіл займалися в гуртках від районного Будинку школяра і районної ДЮСШ, а також у музичній та художній школах. Крім того, всі керівники гуртків, які викладали на базі наших шкіл, були попереджені про звільнення.

освіта-3Чесно кажучи, ми не знали, як нам правильно діяти – до кінця року залишалося два місяці, навчальний процес не завершений, і діти не мають змоги ходити на гуртки чи відвідувати секції. На допомогу прийшли департамент освіти і науки Хмельницької ОДА та Хмельницький обласний центр науково-технічної творчості. Звільнених керівників гуртків працевлаштували в обласному центрі науково-технічної творчості на два місяці, а тренерів – викладачів ДЮСШ знайшли змогу утримувати ми, оскільки при нашому відділі освіти, культури, спорту і туризму створили культурний центр.

Для того, щоб відкрити заклад позашкільної освіти, ми проаналізували кількість колись діючих гуртків. Як з’ясувалося, дітки нашої громади займалися в шести гуртках від районного Будинку школяра та трьох відділенях від районної ДЮСШ. Загалом позашкільною освітою було охоплено майже 130 дітей (14%).

Ми розуміли, що маючи свої заклади, збільшимо відсоток охоплення дітей позашкільною освітою і зможемо відкривати гуртки не лише при школах, а й дитсадках, та спортивні секції при ДЮСШ, де зможуть займатися не лише учні шкіл, а й діти, які вже закінчили школу. Фінансування позашкільної освіти в Гуменецькій сільській раді відбувається за рахунок місцевого бюджету. За 2016 рік використано 127459,20 грн. На 2017 рік заплановано 570 тис. 616 грн.

За підсумками обласного конкурсу-огляду наша громада зайняла почесне ІІІ місце, і це ще більше переконало нас у тому, що позашкілля вкрай необхідне, адже маємо чимало дитячих талантів, яким потрібен поштовх для розвитку.

Створення Центру дитячої та юнацької творчості і дитячо-юнацької спортивної школи дозволило нам розширити мережу грутків позашкільної освіти та збільшити відсоток охоплення дітей громади позашкільною освітою.

З 1 вересня 2016 року при ЦДЮТ відкрито 23 грутки на базі 9 ЗОШ та 2 ДНЗ. За минулий рік наш ЦЮДТ здобув перше місце в обласних масових заходах з художньо-естетичного напрямку та 5-те в загальному рейтингу об’єднаних територіальних громад Хмельниччини. ДЮСШ «Лідер» функціонує на базі Гуменецького НВК. Тут працює сім тренерів-викладачів у відділеннях волейболу, футболу, настільного тенісу та легкої атлетики. За короткий проміжок часу маємо здобутки: команда юнаків ДЮСШ стала бронзовим призером Всеукраїнського кубка з футболу, команда дівчат здобула бронзу з футзалу, а у фінальній Всеукраїнській першості з футболу, що проходила в Скадовську, посіла друге місце.

Наші легкоатлети є переможцями та призерами всеукраїнських змагань зі стрибків у висоту та довжину, бігу на короткій та середній дистанціях, штовханні ядра, метанні списа. Крім цього, наша спортивна школа має футбольний міні-стадіон зі штучним покриттям. Цей прекрасно обладнаний майданчик став подарунком від ПАТ «Подільський цемент».

– 16 серпня Гуменецька громада приймала делегацію освітян зі Львівщини. Ваші колеги задоволені побаченим?

– У рамках навчально-ознайомчої поїздки наші гості відвідали ще й Дунаєвецьку міську ОТГ. Там вони ознайомилися з навчально-методичним центром зі збору, систематизації і тиражування успішних практик щодо ефективного управління освітою в громадах. У нас же отримали чимало корисної інформації, яка стосувалася як позашкільної освіти, так і створення опорної школи та відкриття нових навчальних закладів. Крім цього, вони ознайомилися з роботою нового дитсадка «Дивограй» та Гуменецької опорної школи. Візитом, як і отриманим довідом залишилися задоволені.

освіта-2– Ліліє Олексіївно, знаю, що після створення опорної школи Ви матимете змогу розвивати в громаді пріорітетний освітянський напрямок – інклюзивну освіту.

– Так. Кабінет Міністрів ухвалив постанову, завдяки положенням якої діти з особливими потребами матимуть кращий доступ до освіти. Такі діти матимуть змогу навчатися в колективі однолітків та не бути відірваними від реального життя суспільства. Але при цьому надзвичайно важливо забезпечити їх відповідним супроводом та переконатися, що для них створені всі необхідні умови для навчання.

Керівник загальноосвітнього навчального закладу може організувати клас з інклюзивним навчанням на підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації та за підтримки відповідного органу управління освітою. Вирішити питання з матеріально-технічною базою допоможе освітня субвенція, що виділяється на кожну дитину. Цільову освітню субвенцію на інклюзивну освіту в розмірі 209 млн грн Уряд вперше заклав у бюджет 2017 року. 

Передбачається, що кожній дитині з особливими потребами у школі розроблятимуть індивідуальний план розвитку. Розклад уроків для них складатиметься з урахуванням індивідуальних особливостей їхньої навчально-пізнавальної діяльності, динаміки розумової працездатності тощо. Також для забезпечення освітніх та соціальних потреб дитини можна буде залучати соціальних працівників, батьків чи осіб, уповноважених ними. Раніше ж для допомоги дитині з особливими потребами у школі був присутній лише асистент вчителя. Інклюзивну освіту впроваджуватимемо в опорній Гуменецькій школі, також вона є у Голосківській школі.

– Окрім впровадження інклюзивної освіти, яких ще змін варто чекати в новому навчальному році?

– Цьогоріч найбільше змін впроваджено в молодшій школі. Міністерство освіти і науки надало навчальним закладам рекомендації щодо особливостей навчального навантаження та оцінювання школярів початкових класів.

Які саме ці зміни? До прикладу, в першому класі домашні завдання дітям не задаються. У других-четвертих класах обсяг домашніх завдань зі всіх предметів має бути таким, щоб витрати часу на виконання не перевищували: в 2-му класі – 45 хвилин, у 3-му класі – 1 години 10 хвилин, 4-му класі – 1 години 30 хвилин.

Домашні завдання також не мають задаватися учням початкової школи на вихідні, святкові та канікулярні дні. Недопустимим є перевантаження учнів завданнями, які містяться в додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою: зафарбовування малюнків, складання схем, таблиць, виконання додаткових завдань і вправ, написання домашніх творів тощо.

Частину навчального навантаження з фізичної культури в початковій школі, за наявності відповідних умов, навчальні заклади можуть використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів, зокрема, хореографії, ритміки або плавання.

Оцінювання навчальних досягнень учнів у 1 класі зі всіх предметів інваріантної складової має здійснюватися лише вербально. Також, за рішенням педагогічної ради школи, словесна характеристика знань, умінь і навичок може надаватися учням другого класу.

Вчителі мають вільний вибір форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти. Також педагогу забезпечується право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.

Методичні рекомендації МОН містять поради щодо активного запровадження вчителями інтегрованих уроків.
У межах таких уроків має вивчатися підпорядкований одній темі матеріал із різних навчальних предметів. Головною метою інтегрованих уроків має бути не виклад максимального об’єму інформації, а формування цілісної картини світу і підвищення пізнавального інтересу учнів.

– І наостанок, чи готова освітянська мережа Гуменецької об’єднаної громади до нового навчального року?

– Звичайно. Цьогоріч ми поміняли в трьох навчальних закладах та одному дитсадку газові котли. Завершуємо утеплення фасаду Заліськодругої школи. Нагадаю, минулоріч для цього навчального закладу було придбано шкільний автобус, який здійснює підвіз учнів до школи з сусідніх населених пунктів. Також добігають до кінця ремонтні роботи в частині приміщення Сахкамінського ДНЗ та сходів ганку і відмостки у Голосківській школі.


Теги: освіта в ОТГ

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.