Перейти на мобільну версію сайту


09.02.2018

КАТАСТРОФА НА ПОРОЗІ

сміттяКатастрофа вже стоїть на нашому порозі. Мова йде про нові закони щодо поводження, точніше вивезення сміття, тобто твердих побутових відходів (ТВП). Ці закони напряму вбивають наше комунальне підприємство «Спецкомунтранс».

Про це ми поговорили з директором КП «Спецкомунтранс» Сергієм Гжебовським.

– Дійсно, на підприємство насувається смерть, яка потягне за собою потопання міста в смітті. Ми вже знаємо, що це таке на прикладі Львова, який минулого року не впорався зі своїми ТПВ.

За 13 років моєї роботи в нашому місті налагоджена чітка система вивезення сміття, і ще жодного разу не було зірвано його вивезення. Проте, як далі вижити підприємству, ніхто не знає, і я також. Адже законодавець не спромігся провести консультації зі справжніми фахівцями у цій сфері. Жодного разу ні в жодного директора комунального підприємства чи управлінської компанії, яка займається вивезенням ТПВ, не запитали, як це правильно має робитися.

Нині немає чіткої системи розрахунків. Мається на увазі, як люди мають сплачувати за вивезення сміття – чи за кожну людину, чи з квадратного метра, як було раніше.

– Сергію Миколайовичу, але ж, напевне, справедливіше брати плату з кожної людини?

сміття-1– Може й справедливо, але ж як це здійснити? Хто може сказати, скільки людей реально проживає в місті? Частина кам’янчан нині виїхала з міста. У Кам’янці багато студентів, військових, селян, які знімають квартири, і вони ніде не обліковані, але сміття вони створюють. До прикладу, в однокімнатній квартирі проживає троє людей, а в трикімнатній прописана одна людина, а проживає п’ятеро квартирантів, то хто як буде платити і як ці факти встановити? У ЖЕКах і ОСББ такої інформації немає. На сучасному етапі розвитку суспільства постійно йде тенденція до зростання утворювання побутових відходів від мешканців, що в свою чергу повинно змусити законодавців замислитися, щоб знайти оптимальні шляхи утилізації відходів. Проте нині вивезення сміття може стати неможливим, бо підприємство не зможе вижити в таких умовах. Хочемо зазначити, що згідно з рішенням сесії міської ради від 2006 року, послуга з вивезення твердих побутових відходів була включена до складу послуги з утримання будинків і прибудинкових територій, де розрахунковою одиницею є 1 метр квадратний загальної площі квартири, а не кількість мешканців. Що було логічно, бо власнику квартири пропорційно до площі будинку належить частина прибудинкової території, підвалу, горища та під’їзду, з яких після прибирання все сміття йде в контейнери. Відповідно і послуга з вивезення побутових відходів розраховувалася від квадратних метрів та не залежала від норм накопичення від людей. У зв’язку з цим з 2010 року норми накопичення від мешканців багатоквартирних будинків не переглядалися, і за станом на 2018 рік становлять 1,8 куб.м з однієї людини в рік. Для порівняння: у м.Хмельницький ще з 2016 року норма накопичення на 1 людину становить 2,42 куб.м. Робоча група, яку очолював представник департаменту ЖКГ, під час замірів визначила норму накопичення в 2,34 куб.м з однієї людини. Але деякі представники партій «покращення міста» без жодних аргументів зірвали затвердження нових норм накопичення.

сміття-2Якщо сьогодні збір і вивезення ТПВ входить до послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території, то новий закон спрямовує комунальні підприємства на те, щоб вивести послугу з вивезення сміття з квартплати в окрему послугу, де одним із шляхів буде необхідно укладати договір на вивезення ТПВ з кожним мешканцем окремо. А це означає, що підприємству доведеться створювати свою абонентську службу, що призведе до збільшення кількості працівників, орендувати та переобладнувати мінімум два приміщення під пункти обслуговування абонентів, закуповувати оргтехніку, витрачати багато часу на те, щоб зустрітися з кожною людиною і укласти угоду. Все це призведе до суттєвого підвищення тарифу на послугу з вивезення твердих побутових відходів.

– То це замість того, щоб спростити життя людям, його навпаки ускладнюють? Тепер доведеться бігати від однієї абонентської служби до іншої, щоб провести оплату?

– Якщо терміново не вжити заходів до поправки законодавчого акту, то буде крах не лише для «Спецкомунтрансу», але й для «Міськліфтсвітла» та інших комунальних підприємств і не лише в нашому місті, але й у всій державі.

Нині нашому підприємству держава заборгувала гроші за субсидії. Департамент соцзахисту борг за листопад погасив ЖЕКам, але КП «Спецкомунтранс», так як і «Міськліфтсвітло» в розподілі цих коштів чомусь не врахував, отже 175 тисяч гривень підприємство не отримало.

КП «Спецкомунтранс» щодня має величезні витрати, адже потрібно заправляти автомобілі-сміттєвози та бульдозера, а пальне постійно підвищується в ціні. Ми користуємося газом, водою та електроенергією, ціни на які теж не стоять на місці. Також збільшується розмір мінімальної заробітної плати, а це означає, що працівникам слід підвищувати зарплату. 

Навіть, у разі укладання індивідуальних договорів з власниками квартир, це не означає, що мешканці будуть сплачувати за надані послуги, адже важелів впливу на несплату немає. Бо ж, якщо газ, воду можна перекрити, електрику від’єднати, то зі сміттям цього не зробиш. У місті є 740 контейнерів для збору сміття, багато з них спільні – ЖЕКи і ОСББ, та якщо ЖЕКи з нами розраховуються, то з ОСББ питання складні, з деякими з них виникають постійні суперечки щодо сплат та нарахувань, які іноді доходять до судових слухань. Але сміття люди все одно виносять у контейнери, а на них колодку не вчепиш і абонемент не видаш. А якщо щось придумаєш, щоб чужі не користувалися контейнерами, то вони кидатимуть сміття навколо контейнерного майданчика.

сміття-3Нині в підприємства існує низка проблем, а саме: не в повній мірі охоплено збір і вивезення сміття, зокрема, в приватному секторі, відсутня контрольована система вивозу ремонтних і будівельних відходів, внаслідок чого вони потрапляють до контейнерів, які на це не розраховані, низький рівень оплати населення за надані послуги.

– А як щодо вивезення сміття з приватного сектору? Там же його в рази більше утворюється?

– Нині це дуже велика проблема. Багато людей уклали договори на вивезення твердих побутових відходів, і за графіком раз на тиждень у приватному секторі ми збираємо сміття. Але є й такі, які навідріз відмовляються це зробити. Коли працівники нашого КП стукають до них, вони не відчиняють двері, а ми не маємо права зайти до домоволодіння. Проте своє сміття вони все одно кудись дівають. Є такі, хто його везе в найближчі контейнери, а дехто викидає просто неподалік будинків, створюючи стихійні звалища. Крім того, люди з сіл, які працюють у місті, везуть своє сміття в місто. Ще існує одна проблема в тих місцях, де приватний сектор прилягає до багатоповерхової забудови. До тих контейнерних майданчиків несуть послід від тварин, гілля, бур’ян, залишки будматеріалів, меблі тощо. Як не дивно, але система оплати за побутові відходи в Україні була сформована ще за царя Тимка.

Проблема в тому, що в період формування цієї системи сам склад відходів відрізнявся від сьогоднішнього – кисломолочні продукти продавалися у скляних пляшках, що приймалися назад, а пластику та сучасних дитячих підгузок практично не існувало. І поки в нашій країні система не змінювалася десятиліттями, європейці, нехай через помилки та нові й нові спроби, створювали системи поводження з відходами.

В Україні пересічні громадяни та підприємства, установи, організації сплачують кошти за вивіз твердих побутових відходів (сміття), які входять до тарифу на житлово-комунальні послуги.

Закон України «Про житлово-комунальні послуги» поділяє житлово-комунальні послуги на чотири види, два з них – комунальні послуги, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій містять у своєму переліку послуги з вивезення побутових відходів.

Порядок формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року №1010. Цікавим є факт, що постановою до послуг із вивезення твердих побутових відходів відносяться всі операції поводження з побутовими відходами – збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення, а тариф має включати планову собівартість реалізованих послуг, адміністративні витрати, витрати зі збуту послуг, витрати на оплату праці тощо.

Але ж головна проблема в тому, що КП «Спецкомунтранс» і схожі на наші підприємства не зможуть зібрати гроші за збирання і вивезення сміття, якщо цю графу виокремлять від квартплати. Люди за цю послугу за окремою абонентською книжкою платити не будуть, бо в нас менталітет не той. Тобто за це жодного покарання немає, і тому самі не підуть укладати договори та платити. 

Таким простим побутовим речам потрібно дітей вчити на власному прикладі в сім’ї, у дитячому садку, школі. Але ж знову наголошую, це має бути культура.

– Погоджуюся з вами, Сергію Миколайовичу, але можливо зрушення буде зі введенням роздільного збору сміття?

– Сподіваюся, але це нереально. Роздільним збором і переробкою ми займаємося вже з 2015 року. На території підприємства зроблено пункт сортування вторинної сировини, були придбані та розташовані по місту контейнери для роздільного збору сміття, в які люди кидали все підряд. Від зібраного пластика лише 20-25% підлягало переробці, решта була не кондиція, яка накопичувалася на підприємстві, а потім її доправляли до полігону. Це, самі розумієте, втрати. Нині потрібно ще закупити контейнери для пластику, паперу і скла, але ж хто може прослідкувати, хто, що, куди кидає? Тим більше, народ біднішає і сам збирає вторсировину, щоб вижити. Тож розумієте, вони пластикові пляшки продають на базарі селянам, а брудні здають у приймальні пункти. У зв’язку з цим, наш пункт, як і багато переробних міні-заводів, як, до прикладу, в Чернівцях, Хмельницькому, не мають сировини, тобто що переробляти.

На сьогоднішній день автомобільний парк нашого підприємства має близько 70-80% зносу.

Щоб місто і надалі спокійно жило, маємо надію, що народні обранці та профільні міністерства докладуть максимум зусиль, щоб переглянути законодавчі акти, аби зберегти підприємства і наші міста не потонуть у смітті.


Теги: КП «Спецкомунтранс», Сергій Гжебовський

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.