Перейти на мобільну версію сайту


19.01.2018

ФАЛЬСТАРТ ЧИ!?

медицинаУже багато років поспіль ми з вами чуємо про реформи в медицині і покращення медичного обслуговування. Ще минулого року мала запрацювати нова медична реформа, але, як виявилося, медична галузь стала нездатною стартанути і стався простий фальстарт.

Нагадаю, з січня 2017 року в Україні мав стартувати перший етап медичної реформи, який полягав у зміні фінансування первинної ланки медичної допомоги. Перетворення, які мали відбуватися в галузі протягом року, мали бути поетапними та запроваджуватися разом з інформуванням лікарської та пацієнтської спільноти.

Та великомасштабна реформа, яка мала відділити первинну ланку і, мабуть, основну в медицині (сімейну медицину) від надання вторинного та третинного рівнів допомоги так і не відбулася. Мабуть, її гальмували і гальмують, не зацікавлені в здоровій нації високопосадовці. Причому зі всіх боків. Аналітики стверджують, що ніхто з реформаторів не зробив важливої поправки на український менталітет, та менталітет тут зовсім ні до чого. Цьому процесу щосили опираються самі медики. А пацієнти просто не розуміють, як працюватиме цей механізм.

Із впровадженням медичної реформи ніхто інший, як сімейний лікар, зацікавлений у здоров’ї людей. А це означає, що як він буде проводити профілактику серед населення, фахово лікуватиме різні хвороби, не запускати їхній перебіг, щоб не доводити до хронічних захворювань, так і від цього залежатиме його заробітна плата. Тобто чим менше пацієнт звертатиметься по медичну допомогу, тим менше на нього витрат і тим краще лікарю. Але це ж не вигідно вузьким спеціалістам, бо, якщо сімейний лікар справляється з вашими недугами, то що буде робити вузький спеціаліст? Та цього самим медикам немає чого боятися, адже роботи вистачить кожному, бо нині чомусь діти вже народжуються «хроніками». Такий час настав. Цивілізація вбиває людину. Люди мало рухаються, мало бувають на свіжому повітрі, мало працюють фізично, дітей із садочка привчають до доставки їх автомобілями у ДНЗ, або маршрутками, замість того, щоб підняти її на півгодини раніше і пішки відправити до школи чи садка, а заодно й самим пройтися. Адже це досить корисно. Крім того, фізкультура в школі – це вже якийсь рудимент. Їй не надають заслуженого значення і достойного місця в житті кожної дитини. 

Чому комизяться самі лікарі первинної допомоги, мається на увазі колишні терапевти, які нині названі модним словом сімейний лікар? Раніше, незважаючи на свій фах, кожен лікар отримував певну зарплату, навіть незважаючи, хочуть у тебе лікуватися хворі чи ні. Це дуже добре було видно під кабінетами в поліклініках: один лікар ледве висижує від нудьги свою зміну, бо до нього мало хто хоче йти лікуватися. Здебільшого до таких потрапляли хворі з дільниці, яким було байдуже, в кого отримати лікарняний листок, бо вони раз на рік підхопили нежить. Але ті, яким потрібне було справжнє лікування, вистоювали в черзі, доки лікар – справжній знавець своєї справи – не відпустить людей зі своєї дільниці, а потім проривалися до нього, а він, зрозуміло, не міг відмовити, бо ж це не дозволяє закон про вільний вибір лікаря. Він же багато читає і багато вчиться, їздить на різні навчання, а решті й так зійде. Отже, професіонали страждали від перенавантаження, а решта собі існувала, при цьому зарплата у всіх була однакова. Тепер же професіонал зможе за свою працю отримати належну зарплатню.

ЗВІДКИ ГРОШІ ВІЗЬМУТЬСЯ?
Є така програма Міністерства охорони здоров’я та закон №6327, який в грудні 2017 року підписав Президент, що «гроші йдуть за пацієнтом». Отже, на кожну людину з держбюджету з другого півріччя виділяється для обслуговування на первинному рівні в середньому 370 грн. Це базова ставка за пацієнта. Та коли фахівці підрахували педіатричну практику, то зрозуміли, що їм буде дуже невигідно, тому коефіцієнт на маленьких дітей буде збільшено.

Після минулорічного запуску реформи на первинний рівень медичної допомоги держава мала виділяти на практику кожного сімейного лікаря близько 35 тис. грн на місяць, з яких самому лікарю в якості зарплати мало виділятися в кращому разі близько 30% від цієї суми. Прийнаймні, це декларував член правління Української асоціації сімейної медицини Віктор Брунарський. Урядовці обіцяли, що в результаті реформи гроші підуть за пацієнтом: за кожного хворого сімейний лікар буде отримувати 210 грн (минулий рік). Обслуговуючи дві тисяч пацієнтів, лікар, згідно із заявами МОЗ, мав отримувати на свою практику 420 тис. грн на рік. Однак для початку йому доведеться зібрати пакет документів, щоб відкрити ФОП.

Усіх цікавило, звідки взялася сума 210 грн. Керівники МОЗ стверджували, що бюджет охорони здоров'я було визначено ще до того, як вони стали до роботи. Тому ділили ту суму, яку отримали. Чи вистачило б цих грошей на рік – запитання риторичне. 

Підрахуємо, на місяць виходило 35 тис. грн. На всіх (персонал амбулаторії: медсестри і санітарка) і на все (оплата комунальних послуг, обладнання). У кращому випадку завідувач амбулаторією зміг би отримавати приблизно 11 тис. грн. При цьому, аби виконати умови реформи і оформити ФОП, йому необхідно було б витратити до 20 тис. грн. Отже, для того, щоб отримати можливість працювати як ФОП, один із лікарів підрахував, що мусить витратити приблизно півтора року і 15–20 тис. грн на оформлення всіляких довідок і дозволів (за підрахунками минулого року). У нього вимагають ліцензію. Щоб її отримати, потрібно надати договір оренди відповідного приміщення. Але оренди не оформиш, поки немає ліцензії. А якщо тобі якимось чином вдалося це питання залагодити, то ліцензію в міністерстві охорони здоров’я дзуськи отримаєш, адже, оформивши всі документи, клерк обов’язково знайде зайву кому, і тоді лікарю дзвонить представник посередницької фірми та пропонує послугу з оформлення документів на отримання ліцензії, яка тягне до десятка тисяч гривень. І хоч який пункт візьми, то все по колу.

медицина-климПо коментар, що мають зробити заклади первинної допомоги в 2018 році, щоб приєднатися до медреформи, ми звернулися до головного лікаря міського Центру первинної медико-санітарної допомоги Інни Клим (на фото).

– Комунальні заклади мають реорганізуватися у некомерційне комунальне підприємство. Лише у статусі комунальних некомерційних підприємств вони зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету. Забезпечити комп’ютеризацію, обрати МІС та підключитися до електронної системи охорони здоров’я, отримати електронні цифрові підписи для закладу та лікарів. Привести матеріально-технічне забезпечення закладу у відповідність до Табелю технічного оснащення. Забезпечити надання ПМД у разі необхідності заміни основного лікаря у відпустці, на лікарняному чи під час підвищення кваліфікації.

Почати активне інформування та підписання з пацієнтами Декларацій про вибір лікаря первинної допомоги.

Офіційний старт кампанії з вибору лікаря первинної допомоги розпочнеться з квітня 2018 року. До цього часу підписання Декларацій про вибір лікаря відбувається в пілотному режимі. Це зроблено для того, щоб лікарі мали час навчитися користуватися функціоналом медичної інформаційної системи, а також для тестування центрального компонента електронної системи охорони здоров’я. Та для того, щоб була змога це розпочати, потрібні не лише комп’ютери, але й спеціально розроблена програма, яка вимагає фінансування. 

– Інно Анатоліївно, як відбуватиметься реєстрація пацієнтів?

– Реєстрація пацієнтів відбуватиметься он-лайн і оф-лайн. Он-лайн – пацієнт приходить до лікаря з паспортом і мобільним телефоном, лікар має паспортні відомості занести в декларацію, тоді йому на телефон має прийти код, який заноситься в декларацію і, підписавши електронним підписом, відправляється у загальну базу. Оф-лайн – у разі відсутності у пацієнта мобільного телефону, лікар фотографує паспорті відомості і відправляє в загальну базу.

Отже, декларація типова, вона буде в електронному вигляді, фізично її не можна змінювати. У паперовому вигляді вона може існувати тільки після друку з електронної системи охорони здоров’я.

Кожен лікар може мати не більше двох тисяч пацієнтів, а як же бути пацієнтам, які не змогли потрапити до цього списку, а лікар вже набрав потрібну кількість? Тож кожен громадянин має право вільного вибору лікаря, це гарантує Конституція.

– Нині розглядається питання про перегляд такої норми, як дві тисячі. Але, знову ж таки, людина не зможе потрапити до того, до кого бажає?

– Ви праві, все ж таки цю норму швидше за все будуть переглядати.

– У такому разі буде величезне навантаження на лікаря, а його робочий час визначений законом про працю, що з цим робити?

– Дійсно, робочий час лікаря має складати 7,42 годин, але це на сьогодні. Думаю, що він змінитися.

– А хто обслуговуватиме пацієнтів у вихідні і святкові дні, адже нині існує ургентна служба – це коли сімейні лікарі чергують в поліклініці і обслуговують хворих. Як бути з переходом на нові умови?

– Зрозуміло, що сімейний лікар у вихідні займається власними справами, своєю родиною і відпочиває. Тому, якщо в його пацієнта виникла проблема зі здоров’ям у вихідні чи святкові дні, то хворий може йому зателефонувати, і він пояснить йому, як себе поводити та куди йому звертатися. 

Це може бути приймальне відділення лікарні чи швидка допомога. Хоча на швидку допомогу поклали невластиві для неї функції обслуговувати хворих вдома. Швидка допомога має обслуговувати людей на вулиці, у громадських місцях, але вони «літають» на всі випадки – підвищилася температура, проблеми з тиском, головний біль тощо. А ще вони слугують, як таксі – перевезення хворих у лікарню. За кордоном для перевезення хворих залучають таксі, а людей, які мають хронічні захворювання, лікар вчить, що у разі чого робити і які ліки мають постійно бути в кишені чи сумці. У нас же на підвищений тиск чи головний біль швидка змушена по кілька разів на добу виїжджати до однієї і тієї ж людини. А ще старші люди викликають лікаря, щоб просто поговорити, бо ж ні з ким (Ред.).

– Інно Анатоліївно, а що найскладніше в роботі на «первинці»?

– Колосальні навантаження. У всіх лікарів є норматив – нині на кожного пацієнта виділяється 12 хвилин. Але сімейний лікар повинен приймати, як кажуть, до останнього пацієнта. Отже, згідно з нормативом, він повинен прийняти 15 осіб, а доводиться понад 20. Норма прийому хворих у сімейного лікаря – 5 в амбулаторії і 2 вдома – за годину роботи.

– То які ж функції будуть у сімейного лікаря?

– Потрібно стовідсотково забезпечити медобладнанням для надання якісної медичної допомоги. Постійний медичний догляд за станом здоров’я сімей, гігієнічне виховання дітей і підлітків, впровадження навичок зміцнення здоров’я і попередження захворювань, профілактичні заходи (імунізація, психофармопрофілактика) тощо.
А також діагностика захворювань та їхнє лікування; доліковування і реабілітація хворих; спрямування хворих у разі потреби до вузьких фахівців; диспансеризація хворих; надання хворим швидкої і невідкладної допомоги; лікування хворих у денному стаціонарі; експертиза тимчасової і стійкої втрати працездатності; аналіз стану здоров’я своїх пацієнтів і планування заходів щодо його поліпшення.

– А чим тепер займатиметься екст­ренна медична допомога?

– Найсуттєвіша зміна в роботі екстреної медичної допомоги, яку впроваджує МОЗ, – це виклики швидкої лише на аварії та випадки з серйозним ризиком для життя.

Перші зміни вже є – професія парамедик офіційно затверджена в класифікаторі професій. І зараз настав найскладніший крок – запуск перехідного періоду. Тобто фельдшери мають пройти місячні курси, після яких вони будуть перекваліфіковані в парамедиків, а лікарів зі швидкої обіцяють прибрати. Їм буде надана робота в спеціалізованих відділеннях інтенсивної терапії. Їх планують створити в процесі запуску госпітальних округів. На один госпітальний округ буде одне відділення, основний персонал – колишні лікарі швидкої. 
До функцій парамедика не входить встановлення діагнозу, його головне завдання – надати першу медичну допомогу та транспортувати пацієнта до лікарні. Отже, диспетчер, отримавши виклик, буде відсіювати і не екстрені перенаправляти сімейному лікарю, а також розроблятиме оптимальний маршрут для бригади швидкої допомоги.
Отже, в бюджеті на 2018 рік враховані кошти на фінансування первинної ланки в розмірі 8 млрд грн.

Нагадамо, що Державний бюджет України на 2018 рік передбачає виділення 86,9 млрд грн на фінансування системи охорони здоров’я, що на 15% більше порівняно з 2017 роком (75,1 млрд грн). Среде іншого, для Національної служби здоров’я, яка буде єдиним замовником медичних послуг, заплановані кошти становлять 8,2 млрд грн.
З них 8 млрд грн буде спрямовано на фінансування надання первинної медичної допомоги.

Тепер рахуємо. Якщо на рік на кожного пацєнта, з яким підписано Декларацію, виділяється 370 грн, то на півріччя – 185 грн. Поділимо 8,2 млрд на 185 і отримамо 44,3 млн. Тобо грошей виділено на обслуговування 44,3 млн пацієнтів. А це трохи більше, ніж зараз є в наявностті.

За оцінкою Державної служби статистики України, за станом на 1 листопада 2017 року чисельність наявного населення України становила 42,4 осіб (без врахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м.Севастополь).

– Не зовсім зрозумілим досі залишається питання, як саме лікарі будуть отримувати ті славнозвісні 370 грн за пацієнта? Отримають вони їх наприкінці року, зразу після підписання декларації чи взагалі тільки після надання послуг? І яких саме послуг, в якій кількості? А якщо пацієнт декларацію підписав, а послуг не потребує, що тоді?

– На сьогодні чітких відповідей на ці запитання немає і, здається, в МОЗі тих відповідей також немає. Наразі вони пропрацьовуються і будуть оприлюднені.

Ось, що пишуть на сайті МОЗ: «Методика розрахунку тарифів і коригувальні коефіцієнти будуть затверджуватися Урядом за погодженням Міністерства охорони здоров’я. Це означає, що їх наразі немає.

Національна служба здоров’я України буде оплачувати надані медичні послуги та лікарські засоби за програмою медичних гарантій на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров’я eHealth. Надавач медичних послуг складатиме звіт в електронній системі охорони здоров’я eHealth, де зазначатиме обсяг наданих пацієнтам медичних послуг та лікарських засобів. 

Оплата тарифу за надані медичні послуги та лікарські засоби здійснюється в порядку черговості надходження таких звітів (тобто, станьте в чергу і чекайте. А скільки чекати і коли будуть гроші? – прим. ред.)

На умовах попередньої оплати буде фінансуватися надання медичних послуг та лікарських засобів у випадках, встановлених Кабінетом Міністрів України».

На жаль, кількість запитань наводить на думку, що в цьому році мріяти про «18 тис лікарю та 12 тис медсестрі» ще зарано. Напевне, медичну реформу притримують для виборів. Тоді покажуть лікарям, як вони переймаються їхнім добробутом, а пацієнтам (ми є всі ними), як вони дбають про наше здоров’я.


Теги: медреформи, Інна Клим

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:








Меблі

Ексклюзивні вироби з акрилового та кварцового каменю Staron®, Radianz®:
кухонні стільниці, барні стійки, рецепції;
сходи, підвіконня, басейни
Та багато інших елементів інтер’єру за вашими побажаннями
Діють акції




Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.