Перейти на мобільну версію сайту


05.12.2014

ЕФЕКТНО ЧИ ЕФЕКТИВНО?

Яким має бути місцеве самоврядування?

Півстоліття тому кам’янецька міська влада компактно розміщувалася в нинішньому приміщенні Центру зайнятості. Тоді в місті проживало 45 тисяч населення. Голова міськвиконкому мав усього двох заступників.

Таких «роздутих» штатів, як спостерігаємо сьогодні, не було. І це за умови, що замість комп’ютерів тексти набирали на друкарських машинках, більшість документів писали від руки, а місто знаходилося у стадії активної розбудови.

На початку 70-их років міська влада переїхала в приміщення за адресою: майдан Відродження, 1, в якому сьогодні й знаходиться. На першому поверсі розташувалися міськом комсомолу, бібліотека, відділ комунального господарства та кабінет радянського будівництва, щось на зразок самоврядув (2).JPGгромадської приймальні, яка є сьогодні.

Другий поверх займав апарат виконкому - голова виконкому, перший заступник та заступник - голова міськплану. Посаду останнього обіймав Віктор Кріль, нині депутат районної ради.

- У 1981 році у штатний розпис ввели посаду заступника голови з гуманітарних питань, - пригадує Віктор Антонович. - На той час у місті вже було 90 тисяч населення. У 1986 році Кам’янець поповнився 100-тисячним жителем.

До речі, посади секретаря міської ради та керуючого справами міськвиконкому не були як тепер розділені між двома чиновниками.

На двох верхніх поверхах виконкому знаходились міськком партії та зала засідань. Ось і вся, як то кажуть, влада в місті.

Модних сьогодні департаментів, у структурі яких передбачено ще по кілька відділів, колись не було. Наприклад, у відділі освіти раніше працювало всього троє спеціалістів - начальник, інспектор та методист. Сьогодні ж відділ доріс до масштабів управління, та й працівників у ньому суттєво побільшало, незважаючи на чи не щорічні намагання оптимузвати освітню галузь країни. Головні освітяни міста розмістилась у колишньому приміщенні дитсадочка. Неодноразово велися перемовини, аби вони звільнили його, віддавши за призначенням. У такий спосіб можна було би частково розвантажити чергу з малюків у дитсадки. Натомість, чому би управлінню освіти не переселитися в ЗОШ №2, навколо якої минулого року точилися чимало розмов, впритул до закриття цього навчального закладу. Якщо проводити оптимізацію в цій та інших галузях, то варто це починати з управлінських кабінетів.

Теоретично зрозуміло, але практично невідомо, навіщо тримати в штаті міськради стільки працівників, котрі займаються перекладанням паперів з одного місця в інше? Чи варто, наприклад, виокремлювати відділ з обслуговування міської ради, в якому працюють четверо осіб, в окрему штатну одиницю? Хіба підготовкою паперів до сесій не можуть займатися, наприклад, в організаційному відділі міськради?

Напевне, в нашій міськраді перейняли досвід Львівської міської ради, створивши декілька департаментів. Зі зміною назви прийшла й необхідність приведення штатної структури до певної відповідності, тобто поділу на відділи. А там де відділ, там і начальник, і заступник і бодай один спеціаліст. Добряче економимо, немає що казати!

Цікаво, що практично в кожному департаменті є власний відділ фінансів чи бухобліку. Разом з цим, у структурі міськради є окремий відділ бухгалтерського обліку й окреме фінансове управління, мовляв одні займаються винятково бухгатлерією міської ради, а інші - формуванням міського бюджету. І, звичайно ж, як у одних, так і других з цифрами працює не одна людина. Це вам не радянські часи, коли на весь фінвідділ рахівниця, а не калькурятор, начальник та інспектор і мільйонні обсяги виробництва в місті.

Про центри надання адміністративних послуг, які не так давно стали структурними підрозділами виконавчої гілки влади, певне, не варто багато говорити, адже вже сьогодні точаться розмови про необхідність їхнього реформування, принаймні, в такому вигляді, як існують наразі, вони навряд чи протримаються.

Про часи, коли зі всіма паперами в міській раді справлялася одна друкарка, можна, напевне, забути, навіть незважаючи на те, що ми живемо у вік інформаційних технологій. У ньому, на жаль, нікуди не дітися від стереотипу, за яким кожному начальнику по секретарці.

Чи потрібен місту аж цілий відділ охорони культурної спадщини, який має займатися охороною та захистом пам’яток від пошкодження чи руйнування? Незрозуміло, як захищати об’єкти, окремі з яких дихають на ладан. І чи може цей відділ похизуватися тим, що зберіг хоч якусь пам’ятку архітектури?

Варто зауважити, що питання структуризації міської ради та того, який вона матиме вигляд, відносяться винятково до компетенції місцевих депутатів. І ось тут заледве не парадокс: колись ми мали 250 депутатів і з десяток відділів (навіть, не управлінь!), а тепер у нас справи в місті вирішують 50 народних обранців, які примудряються затверджувати якісь зміни в тому чи іншому підрозділі. Комусь додають чи віднімають назву, комусь повноваження. Тільки з’явилась якась ідея чи іновація, яку варто запровадити, одразу під неї організовують цілий відділ.

До нинішньої структуризації міської ради більше питань, аніж відповідей. Безумовно, є сподівання на майбутню децентралізацію влади, коли вона нарешті працюватиме для громади та забезпечуватиме її, а не житиме очікуваннями на дотації зверху. Бо як чекати милостині, то апріорі хоч на захищені бюджетні статті (саме до них відноситься заробітна плата) вона надійде. І ми чекаємо, створюючи сектори, відділи, управління, департаменти... Питання, навіщо? Ми маємо реформувати країну, і починати це потрібно з голови, а не як завжди...

Теги: місцеве самоврядування

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.