Перейти на мобільну версію сайту


02.12.2016

ПЕРЛИНА МУЗЕЮ: ІКОНА ВЕЛИКОМУЧЕНИЦІ КАТЕРИНИ

катеринаПрактично все православне церковне мистецтво пов’язане з літургією. Літургійні процесії, ще в Римі і Візантії сягали своїм корінням у язичницькі часи та тріумфальні імператорські ходи, були і є важливим елементом церковного життя народу. Узгоджений порядок та мистецьке оформлення церковних процесій (хоругви, процесійні ікони, хрести, святковий одяг священнослужителів, хоровий спів) посилювали їх сприймання віруючими. Одне з найважливіших завдань у літургійному дійстві відведене виносним (процесійним) іконам. Такі ікони, переважно, двосторонні, великих розмірів, декоровані різьбою або ризами. Вони належать до комплексів позаіконостасних пам’яток українського іконопису і дотепер залишаються важливим компонентом церковного обряду.

Потреба у виносних іконах назріла давно. Адже і до сьогоднішніх днів існують виносні ікони для поклоніння в храмі та ікони прецесійні, які використовуються для церковних процесій. Однак, цю роль ікон дуже часто переймали на себе чудотворні ікони, яких була велика кількість на території України впродовж віків. 

Хресним ходом (процесією) вважається урочиста хода із хрестом, корогвами й іконами, що супроводжується молебнями про милість Божу з тієї або іншої причини. Приводами для хресних ходів служили як певні постійні свята, дні святих і чудотворних ікон, так і конкретні обставини, що вимагають щораз призначення строку — початок і кінець сільськогосподарських робіт, перший вигін худоби, посуха, безперервні дощі, епідемії , необхідність освятити певні місця (перехрестя, колодязі й інше).

Процесійні ікони в храмі мали свої визначені місця і використовувались як бокові вівтарики, це й виливалося у збільшення розмірів ікон, способі їх несення під час процесій та елементів декору. Для виносних ікон XII-XVIII ст. притаманною була прямокутна форма, але вплив стилю бароко спричинив зміну цієї форми у верхній частині – з’являються різноманітні арки. Наприкінці XVIII ст. під впливом Західно-Європейського бароко поширюються овальні процесійні ікони.

Однією із перлинок експозиції Галереї мистецтв Кам’янець-Подільського державного історичного музею-заповідника є процесійна ікона XVIII ст. (двостороння) Великомучениці Катерини та Святої Єлизавети, виконана в стилі українського бароко, обрамлена в дерев’яний багет овальної форми з рослинним візерунком. Свята Катерина зображена у білому хітоні – символі чистоти, юності, непорочності, прикрашеному квітчастим орнаментом, та червоному плащі, символі мучеництва та страждання, що бурхливими складками розвівається за плечима. В руках у Катерини хрест, як символ християнської віри і жертовності, а в волоссі вплетені квіти та прикраси. Золотий блиск мозаїчного фону ікони дозволяє відчути сяйво Бога і пишність Небесного Царства, де ніколи не буває ночі. Цей колір сяє різними відтінками, а для більшої пишності тло виконане не рівним, а рельєфно-тисненим візерунком.

Свята Великомучениця Катерина, за переказами, жила за правління імператора Максиміна (305-313). Її батько Конст був правителем Александрії Єгипетської. Живучи в столиці – центрі еллінської вченості, Катерина, отримала чудову освіту, вивчивши твори кращих античних філософів і вчених. Юнаки з найвеличніших родин імперії прагнули руки прекрасної і розумної Катерини, але жоден з них не став її обранцем. Вона оголосила батькам, що згідна вийти заміж лише за того, хто перевершить її в знатності, багатстві, красі та мудрості. Однак ніхто з юнаків не міг із нею зрівнятись. Катерина прийняла Ісуса в своє серце, обручившись із ним, і отримала ще більше мудрості, що дало їй сили перемогти в усіх теологічних диспутах, влаштованих для неї язичниками. Жодні муки і страждання не примусили Катерину відступити від свого шляху. Дівчину закатували до смерті, а християни прилучили її до сонму святих. Катерину стали вважати покровителькою дівочої гарної долі, науки та вчителів, і святкувати її день 7 грудня за новим стилем. 

Розглянувши ікону великомучениці Катерини, можна зробити висновки, що виносні українські ікони демонструють процес розвитку мистецької традиції на основі одного з найдавніших типів українського іконопису. В них віддзеркалилась історія країни, малярські вподобання, потреби та традиції рідного народу, вплив іноземних держав.

Завітайте до Галереї мистецтв (вул.П’ятницька, 11), де на першому поверсі в залі іконопису розміщена ікона великомучениці Катерини, відчуйте її силу та велич, глибину віри і нескореність духу, яка випромінюється зі світлого лика святої.

Алла КОВАЛЬЧУК, завідувач художнього відділу К-ПДІМЗ.


Теги: Галерея мистецтв, ікона Великомучениці Катерини

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:








Меблі

Ексклюзивні вироби з акрилового та кварцового каменю Staron®, Radianz®:
кухонні стільниці, барні стійки, рецепції;
сходи, підвіконня, басейни
Та багато інших елементів інтер’єру за вашими побажаннями




Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.