Перейти на мобільну версію сайту


23.06.2017

СПРОБА №5: ВІДШКОДУВАННЯ ВАРТОСТІ СІЛЬГОСПТЕХНІКИ

агроУсі ми постійно чуємо, що дрібним фермерам важко виживати в сучасних економічних умовах країни, їм все важче стає конкурувати з великими холдингами, немає у них тих широкозахватних агрегатів, високоякісного насіння, засобів догляду за полями та іншого, а лише маленький старенький трактор на декілька гектарів поля. Як бути далі, що робити, як розвиватися? Чи не кожного дня над цим задумується фермер, який не полишає важкої аграрної праці та шукає шляхи вирішення поточних сільськогосподарських проблем. Жару ще додає ЄС, який кожного дня вимагає щось нового від уряду України, а ті, в свою чергу, – від народу та бізнесу. Тож Україна намагається пристосувати своє законодавство до законодавства ЄС, яке в галузі агарного ринку вимагає від країн-членів впровадити диференційоване правове регулювання окремих його секторів. Відтак, в Україні останнім часом інтенсивно розвиваються інститути диференційованого правового регулювання окремих секторів АПК. Це стосується і ринку сільськогосподарської техніки, запчастин до неї та паливно-мастильних матеріалів (ПММ).

Проблема забезпечення села ПММ і сільськогосподарською технікою загострилася під час аграрної кризи. Держава змушена була постачати сільгосптехніку і паливно-мастильні матеріали КСП, знаючи, що ті не зможуть розрахуватися за них, оскільки працюють збитково. За підсумками року КСП списувалися борги. Так тривати довго не могло: держава зрозуміла, що треба вжити заходів щодо створення ринку с-г техніки та ПММ, зокрема впроваджувати лізингові форми отримання нової техніки. Так в Україні почав розвиватися правовий інститут ринку сільськогосподарської техніки.

Вітчизняне законодавство покликане не тільки забезпечити сільськогосподарське виробництво якісною технікою і ПММ, але й підтримувати вітчизняних виробників цієї техніки. Адже на ринок сільгосптехніки вийшли такі гіганти індустрії, як «ДжонДір» і «Кейс Корпорейшн», «New Holland» та інші. Певний час урядова політика була спрямована на забезпечення селян імпортними машинами і знаряддями праці. Але це не сприяло виходу АПК із кризи та розвитку вітчизняного машинобудування, тому концепція формування ринку сільськогосподарської техніки зосередилась на важливості підтримки виробника вітчизняного. Важливу роль у формуванні ринку сільгосптехніки відіграє прийнятий ще 1997 р. Закон про підтримку лізингового фонду для технічного переоснащення сільського господарства, а також закони України від 05.06.2003 «Про захист прав покупців сільськогосподарських машин» і від 07.02.2002 «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу», якими запроваджено часткову (до 40%) компенсацію державою вартості техніки і обладнання для АПК, що поставляється сільгосптоваровиробникам і підприємствам харчової та переробної промисловості. У Законі України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» від 21.12.2016 р. заплановано виділення коштів на здійснення заходів фінансової підтримки сільгосптоваровиробників, частина яких спрямовується за напрямом «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва».

агро1Саме ці законодавчі акти разом із Держбюджетом-2017 та Порядком використання державних коштів стали новою спробою Уряду спростити життя сільгоспвиробників. Хоча не всіх, деяких вони все ж таки обійшли увагою, чи просто забули. Мова йде про тих виробників, які використовують імпортну техніку та обладнання. Саме тому деякі аналітики прозвали цю державну ініціативу «погонею за двома зайцями». Тобто, прийняли народні обранці її нашвидкоруч, з метою догодити і сільгоспвиробникам, і виробникам вітчизняної сільгосптехніки. Спроби уряду догодити всім – це звичайно, дуже добре, проте це створює певні обмеження для самих сільгоспвиробників. Особливо для тих, у роботі яких просто неможливо не використовувати спеціальне обладнання закордонного виробництва, аналогів якого українські компанії просто не виробляють.

Отже, перед тим, як давати аналіз черговій спробі Уряду в рубриці «допомога», давайте проаналізуємо увесь порядок, за яким аграрії будуть отримувати компенсацію.

Порядок використання коштів, передбачених у Держбюджеті для часткової компенсації вартості сільгосптехніки та обладнання вітчизняного виробництва, затверджено постановою Кабміну від 01.03.2017 №130. При цьому визнані такими, що втратили чинність Постанови Кабміну від 28.07.2004 №959 та від 28.07.2010 №647.

У свою чергу, одержувачами бюджетних коштів є юридичні особи та фізичні особи-підприємці, основною діяльністю яких є постачання сільгосптоварів, вироблених ними на власних або орендованих основних засобах, за умови, що питома вага вартості таких с-г товарів становить не менше 75% вартості всіх товарів, поставлених такими юридичними та фізичними особами протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно. Отже, всі ті, хто по КВЕДу діяльності є сільськогосподарським товаровиробником.

Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики. Бюджетні кошти спрямовуються на забезпечення сільгосптоваровиробників вітчизняною технікою та обладнанням для агропромислового комплексу шляхом здійснення часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних у виробників та/або їх дилерів.

Отримання часткової компенсації залежить від ступеня локалізації техніки і обладнання. Відповідно до ст.1 ЗУ «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу», ступінь локалізації – це питома вага вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей і комплектуючих виробів вітчизняного виробництва у собівартості техніки і обладнання. Технікою і обладнанням для агропромислового комплексу вважаються машини, механізми, обладнання, устаткування, технологічні комплекси та лінії з них, що використовуються в сільгоспвиробництві, харчовій та переробній промисловості для проведення робіт з вирощування, збирання, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції. До зазначених техніки і обладнання належать трактори та інші самохідні енергозасоби сільгосппризначення, спеціальні автомобілі с-г призначення, самохідні та причіпні комбайни, жниварки і косарки для збирання зернових, кормових та технічних культур, посівна і ґрунтообробна техніка та комбіновані агрегати з неї, машини і обладнання для проведення робіт у тваринництві, птахівництві та кормовиробництві, зрошувальна та поливна техніка для сільгоспвиробництва, а також машини, обладнання та лінії з них для харчової і переробної промисловості, що використовуються для зберігання та переробки сільгосппродукції, включаючи її фасування, розлив, пакетування та пакування.

агро2Часткова компенсація надається на техніку та обладнання, ступінь локалізації виробництва яких перевищує 60%, крім тракторів та інших самохідних енергетичних засобів с-г призначення, спеціальних автомобілів сільгосппризначення, самохідних та причіпних комбайнів, ступінь локалізації виробництва яких має перевищувати показник, встановлений у Порядку визначення ступеня локалізації виробництва підприємствами вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу вітчизняної техніки і обладнання для АПК, затвердженому постановою Кабміну від 27.05.2013 р. №369. Зазначеним Порядком встановлений такий ступінь локалізації: трактори з потужністю двигуна до 89 кВт – 20%, трактори з потужністю двигуна понад 89 кВт – 35%, самохідні обприскувачі – 25%, спеціальні автомобілі сільськогосподарського призначення – 35%, комбайни самохідні – 35%, комбайни причіпні – 35%.

Перелік техніки та обладнання, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів, формується комісією, яка утворюється Мінекономрозвитку. Перелік формується після перевірки комісією ступеня локалізації виробництва техніки та обладнання. До нього включається техніка та обладнання, що виробляються заводами-виробниками, які є резидентами України не менш як два роки та:
- питома вага витрат яких на оплату праці (з урахуванням нарахувань на заробітну плату) у складі собівартості виробництва продукції становить не менш як 8%;
- мають конструкторсько-технологічну документацію та/або зареєстроване право інтелектуальної власності на техніку та обладнання, відображене в балансі;
- здійснюють на території України технологічні операції, необхідні для виробництва техніки та обладнання, відповідно до постанови Кабміну від 27.05.2013 №369;

- здійснюють гарантійне і післягарантійне обслуговування техніки та обладнання.

Форма заявки та документи, необхідні для включення до переліку, визначаються Мінекономрозвитку.

Мінекономрозвитку розміщує сформований комісією перелік у 2-денний строк на офіційному сайті Міністерства та надсилає його до Мінагрополітики. У переліку зазначається: найменування завода-виробника та/або його дилера, вид і марка техніки та обладнання, довідкова вартість техніки та обладнання. Мінагрополітики у дводенний строк після надходження переліку розміщує його на офіційному сайті Міністерства.

агро3Часткова компенсація надається сільгосптоваровиробникам на безповоротній основі у розмірі 20% вартості техніки та обладнання (без урахування податку на додану вартість), зазначеної в акті приймання-передачі та інших документах, що підтверджують оплату через державний банк і придбання до 1 грудня поточного року техніки та обладнання. Вартість техніки та обладнання, придбаних після 1 грудня поточного року, підлягає частковій компенсації за рахунок коштів, передбачених у Держбюджеті на наступний рік.

Часткова компенсація не надається сільгосптоваровиробникам, щодо яких порушено справу про банкрутство та/або яких визнано банкрутами, тих, які перебувають на стадії ліквідації, а також тим, що мають прострочену більше ніж 6 місяців заборгованість перед Держбюджетом, Пенсійним фондом та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування, що підтверджується відповідними органами ДФС.

У разі встановлення контролюючими органами факту незаконного отримання бюджетних коштів, кошти у сумі, що незаконно отримано, протягом місяця повертаються до Держбюджету, крім цього, часткова компенсація не надається протягом трьох наступних бюджетних періодів.

Для отримання часткової компенсації сільгосптоваровиробники подають до державного банку заявки та документи, що підтверджують придбання техніки та обладнання – копію платіжного доручення, акт приймання-передачі техніки та обладнання, свідоцтво про державну реєстрацію техніки (якщо техніка їй підлягає). Форма заявки для отримання часткової компенсації визначається Мінагрополітики. Останнє на підставі наданої державними банками інформації про повне найменування, код згідно з ЄДРПОУ сільгосптоваровиробника, вид і марку техніки та обладнання, вартість їх придбання, суму коштів, що підлягає частковій компенсації, формує реєстр с-г виробників, які придбали техніку та обладнання, та подає його Мінекономрозвитку.

Мінагрополітики у межах обсягу відкритих асигнувань у місячний строк на підставі реєстру перераховує бюджетні кошти державному банку, який в одноденний строк перераховує їх на поточні рахунки сільгосптоваровиробників пропорційно визначеним у реєстрі сумам. У разі недостатності коштів, передбачених у поточному бюджетному періоді, компенсація виплачується за рахунок коштів, передбачених на наступний період у межах бюджетного року.

Операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, здійснюються відповідно до Порядку обслуговування Держбюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів Держбюджету, затвердженого в установленому законодавством порядку.

Складення і подання фінансової та бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їхнім цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.

Законодавством передбачено, що техніка та обладнання, придбані сільгосптоваровиробниками з частковою компенсацією вартості, протягом 3-ох років не підлягають відчуженню та використовуються за призначенням. У разі порушення зазначеної вимоги сільгосптоваровиробник повертає отримані бюджетні кошти і позбавляється протягом трьох років від дати виявлення такого порушення права на отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання.

Отже, вимоги загалом не дуже складні і певна частина українських сільгоспвиробників має всі права на те, щоб бути включеними до списку на відшкодування вартості придбаної сільгосптехніки та обладнання. Інша ж частина виробників має стимул збільшити локалізацію власного виробництва. Хоча, з іншого боку, всі ми знаємо, що таке зв’язуватися з державою та її компенсаціями, коли через 5 років прийдуть на перевірку, знайдуть там якісь порушення та змусять повернути не лише техніку та гроші, а заплатити штрафи більші за вартість тієї техніки. Виходить, що простіше купити все закордоном, де перевірена якість та є гарантії. Проте вірити в кращі зміни та майбутнє потрібно! Підтримаймо вітчизняного виробника та спроби Уряду допомогти!

Світлана Антонецька.


Теги: агро, сільгосптехніка

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:








Меблі

Ексклюзивні вироби з акрилового та кварцового каменю Staron®, Radianz®:
кухонні стільниці, барні стійки, рецепції;
сходи, підвіконня, басейни
Та багато інших елементів інтер’єру за вашими побажаннями




Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.