Перейти на мобільну версію сайту


13.09.2013

РОЗДІЛЯЙ І УТИЛІЗУЙ

Чого чекати автовласникам від нового утилізаційного збору?
Як заробити мільярди не витрачаючи зайвих зусиль? Досить таки легко - варто лишень ввести якийсь черговий податок, або збір.
Утилізаційний збір на автомобілі, який набув чинності з початку вересня, має всі шанси стати і наповнювачем держказни, і таким собі «банком», завдяки якому гроші з’являтимуться з повітря. Щоправда, зникатимуть вони з наших із вами кишень...

БАГАТО ГАЛАСУ З НІЧОГО
З 1 вересня набув чинності закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів». Закон наробив чимало шуму. Зрештою, далі цього галасу справа поки що не рухнулася. Згідно із законом, збір за утилізацію сплачують як імпортери, так і виробники автомобілів і автобусів. Правда, відпрацьованого механізму, куди сплачувати збір і кому, ще немає.
Ми не дивуємося, адже в нашій країні все так і робиться: спочатку узаконюється певний процес, а вже потім шукається, як реально втілити його у життя.
До вересня автовласники перебували в очікуванні - купувати новий автомобіль чи ні? Та більше за все хвилювань було у тих, хто мав гроші на придбання вживаного транспортного засобу. Майже у всіх думки були подібними: «Зараз куплю стару автівку, викину гроші, а потім її заберуть у мене на утилізацію». Тож на літній період ринок з продажу автомобілів завмер в очікуванні змін.  Якщо й проводились операції з купівлі-продажу, то вони, у більшості випадків, були в межах країни та util_2.jpgстосувалися автомобілів, термін експлуатації яких був не більше 5-7 років. Пригнані ж з-за кордону автівки осідали на складах, до речі, їх зараз продаватимуть найактивніше, адже вони не підлягають утилізаційному зборові.
Також зменшилася реалізація й у автосалонах міста. За словами директора Філії ПАТ «Хмельниччина-Авто» «Смотрич-Авто» Сергія Цицери, нині автосалони продають у місяць по декілька автомобілів. В основному, працюють на замовлення. Певні марки авто навіть не затримуються в салоні, їх одразу забирають.
Якщо повернутися у минуле на років 4-5 назад, то кількість автомобілів, яка продавалася щомісяця, обчислювалася не одним десятком. Причину таких різких змін директор автосалону пояснює низькою купівельною спроможністю кам’янчан.
Поки вживані автівки можна ще купувати без проблем, то за придбання нового чи щойнопригнаного з-за кордону б/у  транспортного засобу його власнику доведеться сплатити законодавчо підкріплений утилізаційний збір.

БЕЗ ПРАВА НА УТИЛІЗАЦІЮ?
Європа, дізнавшись про підписання Президентом утилізаційного збору, висловила своє невдоволення.
«Якщо Україна введе утилізаційний збір, це рішення буде мати дуже серйозний вплив на наші двосторонні економічні відносини. Тому Європейський союз висловив надію й очікування, що Україна зробить все можливе для того, щоб цей закон не набув чинності», - повідомили в представництві ЄС в Україні.
Безумовно, європейцям така «європеїзація» України не до смаку, адже куди відтепер Європа вивозитиме свої бувші у використанні автівки? Можливо, куди й ми - в Азію чи Африку. Адже нашим законодавством прописано, що звільняються від сплати утилізаційного збору транспортні засоби, вивезені (експортовані) платником збору за межі митної території України...
Занепокоєнні ухваленням закону й автомобільні імпортери. За їхніми прогнозами, варто очікувати на дефіцит окремих моделей автомобілей, які стане невигідно завозити в Україну.
За задумом, користь від впровадження утилізаційного збору мали би отримати вітчизняні виробники. Адже вони звільнятимуться від сплати цього збору в разі інвестування коштів у будівництво центрів з утилізації транспортниз засобів. Тож, продукція відчизняного автопрому повинна не лише не дорожчати, а й розкуповуватися як гарячі пиріжки.
Та чи так це насправді? Якщо уважно прочитати закон, то стає зрозумілим, що він, як і решта, знову написаний «під когось»... Згідно із новими змінами, не сплачуватимуть податку лише ті виробники автомобілів в Україні, які мають повний цикл виробництва, з урахуванням фарбування й зварювання, а також заводи, які спеціалізуються на промисловому збиранні автомобілів. І лише в тому разі, якщо візьмуть на себе відповідальність за забезпечення утилізації автомобілів та будуть util-bmw.jpgвключені до відповідного реєстру. У секторі легкових автомобілів цим критеріям відповідають лише «Богдан», «Єврокар», Запорізький автозавод та Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ).

«ДЕЛАЙТЕ СТАВКИ, ГОСПОДА!»
Що ж до решти, то вона платитиме по повній. Так, базова ставка утилізаційного збору для легкових автомобілів становитиме 5500 грн, для автобусів, вантажо-пасажирських і вантажних автомобілів та спецтехніки - 11000 грн.
Кінцевий розмір збору розраховуватиметься за коефіцієнтом.
Збір для електрокарів (крім гібридних авто) і малолітражок (з об'ємом двигуна до 1 л) буде розраховуватися з коефіцієнтом 0,86 (1,72 - для б/у авто старше трьох років). Такі автомобілі додадуть до митної вартості 4,7 тис. грн (б/у - 9,5 тис. грн). Автомобілі з моторами від 1 до 2 л здорожчають на 7370 грн (на 14740 грн - старі авто), а з двигуном від 2-х до 3-х літрів - на 14 тис. грн (на 28 тис. грн - старі авто).
З іномарок з двигунами від 3-х до 3,5 л стягуватимуть 19 тис. грн і 38 тис. грн - з автомобілів старше трьох років. Найвищий коефіцієнт буде застосовуватися до автомобілів з обсягом більше 3,5 л. З кожного такого транспортного засобу імпортеру доведеться заплатити в казну трохи більше 30 тис. грн (60,5 грн - для б/у авто).
Крім того, встановлений коефіцієнт «4» для нових кузовів для легкових авто (за винятком кузовів для промислової збірки, які звільнені від сплати збору), тобто сума збору складе 22 тис. грн за такий кузов, і коефіцієнт «12» - для уживаних кузовів (66 тис. грн відповідно).
Коефіцієнти для автобусів і вантажних автомобілів коливатимуться у межах від 0,8 до 1,34 - для нового транспорту, та 1,6 - 2,68 - для старих автомобілів. Відповідно, мінімальна сума утилізаційного збору затримається на позначці у 8800 грн, а максимальна - 29480 тис. грн. Імпортери платитимуть збір на митниці, при ввезенні авто.

ЕКО (НЕ)БЕЗПЕКА
Якщо з новими автівками більш-менш зрозуміло - за них утилізаційний збір стягуватимуть рішуче й безповоротно, - то як бути зі старими автомобілями?
Зазвичай українці їздять на своїх залізних конях, поки вони самі не розваляться. Щирий українець швидше вдавиться, аніж здасть машину на утилізацію. Зрештою, якщо автомобіль буде непридатний для їзди, його розберуть на запчастини або здадуть на металобрухт.
Експерти автомобільного ринку запевняють, що в такому випадку здійснювати контроль за старими автомобілями можна буде через пункти реєстрації транспортних засобів або Державтоінспекцію, мовляв, якщо автівка ставиться або знімається з обліку, її можна буде обкласти збором.
Щоправда, цей процес викликає деякі сумніви. Адже нині, щоб зняти автомобіль з обліку (щоб потім розібрати на запчастини чи продати на металобрухт), не доводиться платити якихось великих 40626.jpgгрошей, а от щоб поставити на облік... Саме тому багато власників залізних коней їздять за дорученням, цим самим підстраховуючи свою купівлю. І лише ті, хто придбав транспорт з дорогого модельного ряду, не шкодує зайвої тисячі-двох, аби «облікувати» автівку.
Щоправда, як нам вдалося дізнатися у відділі реєстраційно-екзаменаційної роботи, вересень для «облікування» почався провально. Якщо до цього часу кількість автовласників, які бажали дати своєму залізному коневі українське громадянство, була значною, то після прийняття утилізаційного збору у вересні бажаючих поставити на облік нову автівку поки що не було!
За розмовами про утилізаційний збір та його суми ми забуваємо про головне - заради чого цей збір запроваджений. Адже загрозу навколишньому середовищу можуть нести будь-які машини.
На сьогодні, згідно із статистичними даними, близько 30% автопарку України складають машини, які вже відпрацювали понад 25 років. Якщо до них додати ще 2,8 млн автівок віком від 10 до 15 років, картина вимальовується досить невтішна: більше половини автомобілів відпрацювали щонайменше дві п’ятирічки. І якщо потреби із утилізацією автомобілів будуть задоволені, то постане інше питання - переробки відходів і супутніх товарів (акумуляторних батарей, автошин тощо).
Врешті-решт, хто стане тим самим «кілером», який полюватиме за еко-небезпечними автівками - екологи, ДАІ, МОЗ? І чи дійсно справа винятково в екології, а не черговій спробі з нічого зробити мільярд?

Теги: утилізаційний збір

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:










Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.