Перейти на мобільну версію сайту


05.12.2014

МІЛІЦІЇ НЕ ДОВІРЯЮТЬ

Нова реформа змусить міліцію не «кришувати», а захищати...
 
Ще одна реформа, проведення якої лише питання часу, стосуватиметься правоохоронних органів.
Очищення та змін потребує увесь силовий блок держави як найбільш корумпований в країні.
Сьогодні українці не довіряють ані судові, ані прокуратурі і тим паче міліції.

Рівень нульової довіри до останньої засвідчили хоча би минулорічні врадіївські події. Селяни були готові штурмувати райвідділок міліції, таким чином намагаючись відновити втрачену 1296758956_67236047.jpgсправедливість.

Що там казати, система давно прогнила та живе за принципом «рука руку миє».

Міністр Міністерства внутрішніх справ Арсен Аваков має намір взятися за непідйомне на перший погляд завдання - очистити міліцейську карму, відновити довіру та втрачену репутацію правоохоронців.

«Міліція має не «кришувати», а захищати», - наголошує новопризначений міністр. Зважаючи на те, що він і в новому уряді продовжує керувати силовим блоком у державі, ймовірність, що справу, яку розпочав, доведе до кінця, досить висока.
Зрештою, проведення реформ органів внутрішніх справ вимагає Європа, принаймні 1 грудня розпочала роботу консультативна місія Євросоюзу з питань реформування МВС. У складі місії вже працює 40 експертів, ще 30 планують залучити найближчим часом. Це питання є одним із центральних у коаліційній угоді, підписаній 21 листопада.


ПОЧАЛИ З ЕКСПЕРИМЕНТІВ
З 1 листопада в Хмельницькому проводиться експеримент, за яким ДАІ об’єднують з патрульно-постовою службою для спільного забезпечення охорони громадського порядку та запобігання правопорушень у місті. Така схема діятиме впродовж чотирьох місяців. Якщо вона дасть позитивні результати, то єдина патрульна служба функціонуватиме на території всієї країні. Рішення непогане, якщо не враховувати того факту, що після Помаранчевої революції аналогічний експеримент уже впроваджували, і тоді він зазнав фіаско.

Причина банальна - правоохоронці впродовж місяця виконували показники, які «варто закрити», а решту, як то кажуть, за бажанням. І тоді незрозуміло, яких порушників ловити - піших чи за кермом? Чи тих, яких потрібно за «показниками». До прикладу, проводиться в державі операція febe147a048033fc59775bceac73f4b8.jpg«П’яний водій - злочинець», і даішники мають показати результати. Відсутність результату в міліції - це не результат, це бездіяльність, недбалість і «непрофесійнісь» правоохоронців.

На сьогодні в Міністерстві внутрішніх справ є низка напрацювань та бачень, якою має бути сучасна українська міліція. І перше - зміна назви, мовляв, міліція - слово, яке несе у собі каральні функції, набагато краще, якщо буде «поліція».

Аби закріпити факт реформації системи, поліціянтам розробили зразки нової форми (яка чомусь практично нічим не відрізняється від старої), затвердили зразок нового іменного жетона та поліцейського посвідчення.

ПЕРЕРОЗПОДІЛ СИЛ
Стратегія розвитку МВС передбачає низку необхідних змін.

У першу чергу, силовиків чекає значне скорочення. За даними ООН в Україні та Росії найбільша чисельність правоохоронців, проте кількість не завжди означає якість. Соціологічні дослідження показують, що довіра до міліції (поліції) вища у країнах із нечисленним штатом силовиків. Отож, на структур МВС чекає глобальна оптимізація, принаймні чисельність співробітників ОВС буде доведено до міжнародних стандартів: 222 поліцейських на 100 тис. населення за рекомендаціями ООН, або 300 поліцейських на 100 тис. населення за європейською практикою.

До складу МВС у майбутньому можуть увійти Національна поліція, Національна гвардія, прикордонна та міграційна служби, служба з надзвичайних ситуацій тощо. Разом з тим, у планах значно скоротити управлінський апарат та служби, які дублюють одна одну. За новою стратегією під ліквідацію потраплять спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю, ветеринарна та транспортна міліція. І це дуже правильне рішення! Особисто мене давно цікавило питання, навіщо в нашому місті працює лінійний відділ міліції, у якому є такі ж підрозділи, як і в міському відділі міліції. Хіба не достатньо дільничого інспектора міліції, який обслуговуватимиме територію навколо залізничного вокзалу, та наряд патруля, який здійснюватиме охорону громадського порядку на залізничному вокзалі, адже, до прикладу, на автовокзалі окремого відділку міліції немає! Штат одного такого лінійного відділу нараховує в середньому близько двох десятків правоохоронців, які мають відповідну вертикаль у вигляді управлінь та департаментів. «Лінійникам» також потрібно давати «показники». Нерідко траплялися випадки, коли злочини дублювалися, й показники йшли як у залік міським міліціянтам, так і «залізничним»...

Новий міністр планує Службу національної поліції розділити наступним чином: 70% поліціянтів, до яких увійдуть служби дільничних інспекторів та патрульної поліції, займатимуться превентивними функціями (попередження правопорушень та злочинів, профілактика), решта 30% складатиме персонал чергових частин, служби детективів з розкриття загальнокримінальних злочинів, служб інформаційного та логістичного забезпечення. Одночасно поліція поділиться на адміністративну та кримінальну, й не дублюватиме одна одну.

На посаду керівника Служби національної поліції буде призначатися високопрофесійний 227667.jpgполіцейський фахівець зі стажем служби в поліції не менше 20 років, необхідним рівнем освіти та досвідом управління.
Примітно, що за новою стратегією реформування територіальні органи самі вирішуватимуть, яких поліцейських найматимуть на службу. Тож ймовірно, що нарешті зможе повноцінно запрацювати служба шерифів, яка була би особливо актуальною у віддалених районах чи населених пунктах. Крім того, місцеві органи влади матимуть змогу створювати підрозділи муніципальної поліції, які займатимуться, наприклад, патрулювання громадських місць, дотримання правил торгівлі та паркування транспортних засобів тощо. Муніципальну поліцію зможе контрулювати і місцева влада, і Служба національної поліції.

Цілком ймовірно, що після прийняття Закону про зброю, Державну службу охорони буде виведено зі складу МВС та перетворено в окреме державне комерційне підприємство.

БОРОТЬБА З ВІТРЯКАМИ
Саме так наразі виглядає боротьба з корупцією у правоохоронних органах. Міністр Арсен Аваков на всю країну заявляє, що з часу його міністрування було виявлено та знищено низку корупційних схем у органах внутрішніх справ. Найбільше незаконних оборудок проводили в міграційній службі, в питаннях отримання та розподілу житла для працівників правоохоронних органів, забезпечення їх форменним одягом та матеріально-технічними засобами. Та подібні «схеми», виявлені міністром, лише крапля в морі серед можливостей міліціянтів додатково підзаробити. Іноземні експерти, говорячи про корупцію в українській міліції, лише розводять руками. Кажуть, вона всюди, з чим  вони зіштовхуються, й має системний характер.

Невеличкий приклад, який мені розповіли правоохоронці, що їздили за кордон обмінюватися з тамтешніми поліцейськими досвідом, яскраво продемонстрував можливості силових блоків у різних країнах.

За кордоном поліцейські мають можливість використовувати так звані «представницькі витрати». До прикладу, приїжджає делегація, яку на знак дружби варто поселити, нагодувати, розважити... Іноземний поліцейський збере всі чеки та обміняє їх у відділку на кошти, які витратив. Щоправда, робитиме це без особливого розмаху. Наш міліціянт гулятиме так, що ще рік після того всі матимуть про що згадувати. І, звичайно, така «щедрість» не фінансуватиметься з міліцейської казни, а, так би мовити, звідки хочеш, звідти й бери...

Українському міліціянту, якщо він працює у міському відділку, легше наполовину, бо до місця призначення можна дістатися або на службовій автівці, якщо він перебуває у складі опергрупи, або на громадському транспорті чи власних двох. Якщо ж служити доводиться у райвідділку, то дістатися до будь-якого населеного пункту стає проблематично в декілька разів. Витрати на пальне автоматично лягають важким тягарем на гаманець правоохоронця. Часи, коли на території райвідділу була власна АЗС, давно канули в Лету. Сьогодні матеріально-технічне забезпечення силовиків знаходиться в плачевному стані.

Про заробітну плату годі й говорити. Хоч у середньому зарплата молодого спеціаліста знаходиться в межах двох тисяч гривень, та цей, на перший погляд, основний дохід має низку підводних каменів. Умовно щомісячна зарплата правоохоронця формується з посадового окладу, який знаходиться в межах 600-800 грн і не змінювався з 2008 року, надбавок за звання та вислугу років. У сумі це навіть не дотягує до встановленого державою зарплатного мінімуму. Аби його досягти, керівництво «наганяє» необхідну суму премією. Розмір останньої варіюється залежно від настрою начальника. Але виходить парадокс: якщо правоохоронець провинився чи отримав догану, йому все одно треба дати хоч якусь частину премії, аби у сумі вийти на мінімальну зарплату. Чи буде після цього в міліціянта стимул працювати й стояти на сторожі інтересів народу, коли держава дає йому мінімум, а вимагає по максимуму?

Певне, не випадково, одним із пунктів нової стратегї Арсена Авакова є: «Персонал МВС повинен мати підвищену зарплату та соціальні пільги (безоплатне медичне страхування, безвідсоткові довгострокові кредити), отримання яких не залежить від суб’єктивних стосунків між керівником та підлеглими».

Подібної думки дотримується й колишній голова прес-служби МВС України Володимир Поліщук. «Структура важлива, але для мене справжнє реформування розпочнеться тоді, коли, наприклад, у Київській міліції на одну вакансію буде вісім осіб, як у поліції Варшави», - зазначає він.
Сьогодні в міському відділі міліції некомплект складає 17 осіб. Вакантними є посади оперуповноваженого карного розшуку, дільничного інспектора, помічника оперативного чергового, начальника конвою, кілька незаповнених посад має штат ізолятора тимчасового тримання і аж 10 вакантних посад інспекторів має патрульна служба міліції.

80% ЗОВСІМ НЕ ДОВІРЯЮТЬ
... Жінка, жертва домашнього насильства, зателефонувала 911 за допомогою, але не змогла прямо сказати, що відбувається, тому почала розмову в зашифрованій манері, мовляв, вона замовляє піцу. На щастя, диспетчер не поставився до її дзвінка легковажно, а навпаки, намагався вгадати, в чому справа, ретельно аналізуючи її ситуацію.

- 911, де у вас аварія?
- 123, Головна вулиця.
- Добре, що відбувається?
- Я б хотіла замовити доставку піци.
- Пані, ви подзвонили 911.
- Так, я знаю. Можна мені велику, наполовину з пепероні, наполовину з грибами і перцем?
- Мммм.... вибачте, ви в курсі, що подзвонили 911, так?
- Так. Ви знаєте, скільки це займе часу?
- Добре, пані, у вас там все нормально? У вас надзвичайна ситуація?
- Так.
- ...І ви не можете про це говорити, тому що хтось знаходиться з вами в одній кімнаті?
- Так, так і є. Ви знаєте, скільки часу це займе?
- Недалеко від вашого дому є патруль. У будинку є зброя?
- Ні.
- Ви можете залишатися на зв'язку?
- Ні. До зустірчі, дякую.
Такий же дзвінок у нашу міліцію був би нетривалим у часі й закінчився короткими гудками вже після речення: «Я би хотіла замовити піцу»...

Рівень довіри до міліції яскраво продемонструвало опитування, яке газета «КлюЧ» проводила у соціальних мережах. На запитання: «Чи довіряєте Ви міліції?» 80% респондентів зазначили, що зовсім не довіряють. 20%, які взяли участь у опитуванні, зізналися, що довіряють лише знайомим, які працюють у правоохоронних органах. І не було жодної людини (жодної!), яка би поставила відмітку навпроти відповіді «Повністю довіряю міліції»...

Теги: реформа МВС, міліція, поліція, Арсен Аваков

Дивіться також:





Повернення до списку





Реєстрація
Забули пароль?
 
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:








Меблі

Ексклюзивні вироби з акрилового та кварцового каменю Staron®, Radianz®:
кухонні стільниці, барні стійки, рецепції;
сходи, підвіконня, басейни
Та багато інших елементів інтер’єру за вашими побажаннями




Наша адреса: 
Україна,
м. Кам'янець-Подільський, 
вул.Соборна, 27.